Jernyei Kiss János

Barokk művészet Európában

egyetemi jegyzet művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára


Rembrandt kései korszaka

Általánosan elfogadott vélemény szerint a Nyitott ajtóban álló nő (1655-57) Hendrickje Stoffelst ábrázolja, azt az asszonyt, aki életének második felében társa lett. Ez idő tájt Rembrandt komoly anyagi nehézségekkel is küszködött, adósságokba keveredett, és a nagy ház fizetésével, amelyet fiatalon részletre vásárolt, alaposan elmaradt. Otthonát és annak berendezését 1656-ban elárverezték. A jegyzékből kiderül, Rembrandtnak pompás műgyűjteménye volt, római szobrokat, itáliai és északi reneszánsz mesterek, valamint kortárs művészek festményeit és rajzait birtokolta, illetve keleti fegyverek, ruhák, edények és természeti ritkaságok is részét alkották hatalmas kollekciójának. Miután házát eladták, fiával, Titusszal és Hendrickjével kisebb házba költözött Amszterdam egyik szerényebb kerületébe, ahol több festő is élt és dolgozott. Titus és Hendrickje 1660-ban műkereskedői vállalkozást indítottak, amelynek Rembrandt az „alkalmazottja” lett. Ezzel a jogi taktikával a művésznek lehetősége nyílt arra, hogy eladott műveiből jövedelemre tehessen szert.

Barokk művészet Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 256 8

E jegyzet a művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára készült, kifejezetten a Bevezetés a barokk művészetbe című előadás kollokviumának segédanyagául szolgál. Mivel az egyetemes barokk művészetről megfelelő szakmai színvonalú összefoglalás utoljára 1985-ben jelent meg, időszerűnek látszott egy újabb munka megírása, amely képet nyújt a korszak legfontosabb művészeti központjairól, alkotóiról és irányzatairól. A szöveg Kelényi György könyvénél rövidebb terjedelmű, célja nem az, hogy teljes körű korszakelbeszélés nyújtson, hanem hogy elősegítse a bevezető jellegű kurzus szakmai műveltséganyagának és terminológiájának elsajátítását. Elsősorban művek bemutatása, elemzése áll a középpontjában, az alkotások formai és tartalmi jegyein, művészi problémáin keresztül jellemzi a korszak alkotóit, iskoláit. Mivel a művészeti világ legfontosabb jelenségeinek körvonalazására esik a fő hangsúly, kevés hely jutott a társadalmi folyamatoknak, a történelmi adatoknak. Néhány nagy alkotó esetében viszont életrajzi elemek is bekerültek a fejezetekbe, mivel ezek sokat elárulnak a művész társadalmi helyzetéről vagy arról a szerepről, amelyet önmaga, kortársai, illetve az utókor tulajdonított neki, így szerves részét alkotják Európa kulturális mítoszainak és a művészetről kialakított fogalmának. A jegyzet céljának tartja azt is, hogy bevezetést nyújtson az újabb művészettörténeti irodalomban fölvetett kérdésekbe. A fejezetekhez csatolt irodalomjegyzék az egyes témák klasszikus monografikus feldolgozásai mellett feltüntet néhány újabb tanulmányt és kiállítási katalógust, illetve a téma magyar nyelven elérhető irodalmát.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jernyei-kiss-barokk-muveszet-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave