Jernyei Kiss János

Barokk művészet Európában

egyetemi jegyzet művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára


Kései munkák

A festőművészet bizonyos vonásai előre jelzik azt a változást, amely meghatározza Vermeer festészetének kései korszakát. Az asztalon rendezetlenül heverő tárgyak szinte absztrakt, anyagtalan együttest alkotnak, és a bravúrosan megfestett csilláron sem a fém anyaga, hanem a megcsillanó fény „pointillista” módon felrakott foltjai uralkodnak. Vermeer későbbi képein egyre inkább a tárgyak felületét alkotó színmezőkre koncentrál, az anyagot imitációját háttérbe szorítja. A stilizált és kifinomult formák szerepének megnövekedése a művész kései periódusában nem egyedülálló jelenség, az 1670-es évek holland festészetében több hasonló jelenség tapasztalható. A szerelmes levél című képen (1669–70) úrnő és szolgálólány kettőse szokatlan módon, az előszoba ajtaján át látható. Az előtér architektúrájának tiszta geometriája kiterjed magukra az alakokra is. Vermeer utolsó műveinek szögletes ecsetvonásai már nem anyagokat és felületeket utánoznak, hanem önálló festői világot teremtenek. A figura körvonalainak elhomályosításával, az alak széle és a háttér közötti lágy átmenetek megteremtésével a sfumato sajátos, vermeeri változatát hívta életre. A kései képek a „kontúrok nélküli” festészet ideájának megvalósítói, amelyet az ókorban Plinius, a reneszánszban Vasari a művészi tökély megnyilvánulásaként ünnepelt.

Barokk művészet Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 256 8

E jegyzet a művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára készült, kifejezetten a Bevezetés a barokk művészetbe című előadás kollokviumának segédanyagául szolgál. Mivel az egyetemes barokk művészetről megfelelő szakmai színvonalú összefoglalás utoljára 1985-ben jelent meg, időszerűnek látszott egy újabb munka megírása, amely képet nyújt a korszak legfontosabb művészeti központjairól, alkotóiról és irányzatairól. A szöveg Kelényi György könyvénél rövidebb terjedelmű, célja nem az, hogy teljes körű korszakelbeszélés nyújtson, hanem hogy elősegítse a bevezető jellegű kurzus szakmai műveltséganyagának és terminológiájának elsajátítását. Elsősorban művek bemutatása, elemzése áll a középpontjában, az alkotások formai és tartalmi jegyein, művészi problémáin keresztül jellemzi a korszak alkotóit, iskoláit. Mivel a művészeti világ legfontosabb jelenségeinek körvonalazására esik a fő hangsúly, kevés hely jutott a társadalmi folyamatoknak, a történelmi adatoknak. Néhány nagy alkotó esetében viszont életrajzi elemek is bekerültek a fejezetekbe, mivel ezek sokat elárulnak a művész társadalmi helyzetéről vagy arról a szerepről, amelyet önmaga, kortársai, illetve az utókor tulajdonított neki, így szerves részét alkotják Európa kulturális mítoszainak és a művészetről kialakított fogalmának. A jegyzet céljának tartja azt is, hogy bevezetést nyújtson az újabb művészettörténeti irodalomban fölvetett kérdésekbe. A fejezetekhez csatolt irodalomjegyzék az egyes témák klasszikus monografikus feldolgozásai mellett feltüntet néhány újabb tanulmányt és kiállítási katalógust, illetve a téma magyar nyelven elérhető irodalmát.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jernyei-kiss-barokk-muveszet-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave