Jernyei Kiss János

Barokk művészet Európában

egyetemi jegyzet művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára


William Hogarth

Az angol iskola első igazán eredeti egyénisége William Hogarth (1697–1764) volt. Korai munkásságában a nemesség megrendelésére készült alkotásainak sorából kiemelkednek a conversation piece, a társasági portré műfajában alkotott darabok. E képek az arisztokrata otthonok fényűző fogadótermeiben vagy parkjaiban összegyűlt előkelőségeket ábrázolják (A Wanstead-ház, 1728–31). Hogarth ugyanakkor minden idők egyik legnagyobb szatirikusa volt. Festményeiben és grafikáiban nagy elszántsággal leplezte le a 18. századi Anglia társadalmi visszásságait, a politikai korrupciót, és a különféle társadalmi rétegek, különösen az arisztokrácia álságos viselkedését. A festő saját erejéből küzdötte fel magát és vált London egyik legkeresettebb művészévé, de a magasabb körök csillogó életformája sohasem vonzotta, azt mindig kritikus távolságtartással szemlélte. Mélységesen elítélte a nemességet majmoló újgazdagokat. Az ő példájukat figurázza ki Tom Rakewell alakjában, Az aranyifjú útja című metszetsorozat (1732–1735) főszereplőjében, akit a divatos élet és a rang utáni vágya hajszol arra, hogy apjától örökölt vagyonát egyre nagyobb és képtelenebb kiadásokba bocsátkozva elherdálja. Az ostoba ifjú vakon követi mindazt, amit az arisztokrata ideál megkövetel: bőkezű mecénása a felkapott művészeknek, a szabónak, a táncmesternek, a vívómesternek és a szajháknak. Érdekházasságra kényszerül, elvesz egy vagyonos öregasszonyt, de az adósok börtönét nem tudja elkerülni, s szánalmas életét a bolondokházában végzi. Haszontalan életének stációit Hogarth kegyetlen iróniával ábrázolja, felfedve a társadalom eltorzult értékrendjét, amely a hitványságot erényként ünnepli, az úri bolondériát művészetté avatja. Nem kevésbé éles a Divatos házasság című sorozat (1743–1745) hangvétele. Hogarth ebben az elszegényedett nemesi házból való ifjú és az újgazdag, műveletlen polgárlány szerencsétlen házasságának tragikomikus fordulatait mutatja be. Hogarth kitűnő portréfestői is volt, és érdekelte a festészetelmélet (1753-ban jelent meg The Analysis of Beauty című írása). Festői formanyelvének virtuozitása az olyan, nem nyilvánosságnak szánt műveiben mutatkozik meg leginkább, mint A rákáruslány (1745) vagy Szolgái portréja (1750 k.). Közvetlenség, mesterkéletlen hangvétel jellemzi őket, s az előbbit csodálatos könnyedségéért, laza ecsetkezeléséért az impresszionizmus előfutárai között tartják számon.

Barokk művészet Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 256 8

E jegyzet a művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára készült, kifejezetten a Bevezetés a barokk művészetbe című előadás kollokviumának segédanyagául szolgál. Mivel az egyetemes barokk művészetről megfelelő szakmai színvonalú összefoglalás utoljára 1985-ben jelent meg, időszerűnek látszott egy újabb munka megírása, amely képet nyújt a korszak legfontosabb művészeti központjairól, alkotóiról és irányzatairól. A szöveg Kelényi György könyvénél rövidebb terjedelmű, célja nem az, hogy teljes körű korszakelbeszélés nyújtson, hanem hogy elősegítse a bevezető jellegű kurzus szakmai műveltséganyagának és terminológiájának elsajátítását. Elsősorban művek bemutatása, elemzése áll a középpontjában, az alkotások formai és tartalmi jegyein, művészi problémáin keresztül jellemzi a korszak alkotóit, iskoláit. Mivel a művészeti világ legfontosabb jelenségeinek körvonalazására esik a fő hangsúly, kevés hely jutott a társadalmi folyamatoknak, a történelmi adatoknak. Néhány nagy alkotó esetében viszont életrajzi elemek is bekerültek a fejezetekbe, mivel ezek sokat elárulnak a művész társadalmi helyzetéről vagy arról a szerepről, amelyet önmaga, kortársai, illetve az utókor tulajdonított neki, így szerves részét alkotják Európa kulturális mítoszainak és a művészetről kialakított fogalmának. A jegyzet céljának tartja azt is, hogy bevezetést nyújtson az újabb művészettörténeti irodalomban fölvetett kérdésekbe. A fejezetekhez csatolt irodalomjegyzék az egyes témák klasszikus monografikus feldolgozásai mellett feltüntet néhány újabb tanulmányt és kiállítási katalógust, illetve a téma magyar nyelven elérhető irodalmát.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jernyei-kiss-barokk-muveszet-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave