Jernyei Kiss János

Barokk művészet Európában

egyetemi jegyzet művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára


Sir Joshua Reynolds

A portré a 18. századi Anglia kétségtelenül legkeresettebb műfaja volt, és Reynolds (1723–1792) számára is az arcképfestés jelentette a fő megélhetési forrást. Mialatt reprezentatív, egész alakos képmásait festette, párhuzamosan több kisebb munkán is dolgozott. Olykor naponta öt-hat modellt is fogadott, s egy év alatt több mint százötven modellje volt. Az esetek többségében Reynolds csak a modell fejét festette le, és segédet alkalmazott a kéz és a ruhák festéséhez. A pózok újra és újra ismétlődtek, a megrendelők gyakran maguk választották ki a meglévő minták alapján. Nagyméretű, egész alakos portréiban viszont művészete legjavát igyekezett adni, és ezek a festészetről vallott nézeteit is jobban tükrözik. Egyik akadémiai előadásában kifejtette, hogy az a portréfestő, aki méltóságot kíván adni női modelljének, nem korabeli ruhában fogja lefesteni, mivel a múlékony jelen közvetlen megragadása ellentmond az örök időkre szóló művészet nemes eszményének, s ráadásul amint a divat megváltozik, a portrék nevetségessé válnak. Ezért a viselet olyan idealizált ábrázolásának volt a híve, amely az élethűség kedvéért a korabeli divatból is megőriz valamit, de azt kissé absztrahálva, az antik öltözet puritán stílusával vegyíti. Reynolds azt vallotta, hogy az ókori ember még közelebb állt a természethez, amit az antik szobrok egyszerű, mégis méltóságteljes öltözete és testtartása is tükröz. Az antikvitástól ihletett női portréi a viselet egyszerűségével természetesnek hatnak, hiszen nyoma sincs rajtuk a gazdagság hivalkodó kellékeinek. Ugyanakkor Reynolds klasszikus ihletésű portrénak fennköltségében mégis van valami mesterkélt, ahogyan például Lady Sarah Bunburyt (1765) antik papnőként állítja elénk, amint áldozatot mutat be a Gráciáknak. Az effajta portré, a portrait historié, amely modelljét szerepével és attribútumaival a történelmi múltba helyezi, nem jelentett újdonságot a korabeli Angliában és maguk az antikvitást idéző szerepek sem, hiszen az angol kastélyok parkjait görög szentélyek és szobrok díszítették, és a költészet is bővelkedett klasszikus metaforákkal. De azok a mitológiai ihletésű pózok és jelenetek, amelyekbe Reynolds állította modelljeit, néha még a kortársakat is meglepték.

Barokk művészet Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 256 8

E jegyzet a művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára készült, kifejezetten a Bevezetés a barokk művészetbe című előadás kollokviumának segédanyagául szolgál. Mivel az egyetemes barokk művészetről megfelelő szakmai színvonalú összefoglalás utoljára 1985-ben jelent meg, időszerűnek látszott egy újabb munka megírása, amely képet nyújt a korszak legfontosabb művészeti központjairól, alkotóiról és irányzatairól. A szöveg Kelényi György könyvénél rövidebb terjedelmű, célja nem az, hogy teljes körű korszakelbeszélés nyújtson, hanem hogy elősegítse a bevezető jellegű kurzus szakmai műveltséganyagának és terminológiájának elsajátítását. Elsősorban művek bemutatása, elemzése áll a középpontjában, az alkotások formai és tartalmi jegyein, művészi problémáin keresztül jellemzi a korszak alkotóit, iskoláit. Mivel a művészeti világ legfontosabb jelenségeinek körvonalazására esik a fő hangsúly, kevés hely jutott a társadalmi folyamatoknak, a történelmi adatoknak. Néhány nagy alkotó esetében viszont életrajzi elemek is bekerültek a fejezetekbe, mivel ezek sokat elárulnak a művész társadalmi helyzetéről vagy arról a szerepről, amelyet önmaga, kortársai, illetve az utókor tulajdonított neki, így szerves részét alkotják Európa kulturális mítoszainak és a művészetről kialakított fogalmának. A jegyzet céljának tartja azt is, hogy bevezetést nyújtson az újabb művészettörténeti irodalomban fölvetett kérdésekbe. A fejezetekhez csatolt irodalomjegyzék az egyes témák klasszikus monografikus feldolgozásai mellett feltüntet néhány újabb tanulmányt és kiállítási katalógust, illetve a téma magyar nyelven elérhető irodalmát.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jernyei-kiss-barokk-muveszet-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave