Jernyei Kiss János

Barokk művészet Európában

egyetemi jegyzet művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára


A hivatalos rezidencia

XIV. Lajos az 1660-as évek végére úgy döntött, hogy állandó rezidenciáját a francia királyok ősi székhelye, a párizsi Louvre helyett a versailles-i kastélyban rendezi be. Mivel Le Vau 1670-ben meghalt, a munkák immár az új főépítész, Jules Hardouin-Mansart irányításával folytak. A legjelentősebb változás a főépület kerti oldalának átalakítása volt. Az egykori terasz helyére a Tükörgalériának nevezett díszterem került, amelyet két oldalról a Béke és a Háború szalonja fog közre. Ezzel a beépítéssel a kertre néző nagy rizalit egységes tömbbé alakult, míg a belső, a díszudvarra néző homlokzatok megőrizték az ősi vadászkastély kora barokk karakterét. A legbelső, az ún. Márványudvar felé néz a király új hálószobája, amelyet a főépület középtengelyében helyeztek el. A központi tömbhöz 1678 és 689 között északi és déli irányban újabb szárnyakat csatoltak. Az 1710-re felépített kápolna az udvari kápolnák hagyományainak megfelelően kétszintes, karzatán a méltóságteljes korinthoszi oszlopsor fut körbe.

Barokk művészet Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 256 8

E jegyzet a művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára készült, kifejezetten a Bevezetés a barokk művészetbe című előadás kollokviumának segédanyagául szolgál. Mivel az egyetemes barokk művészetről megfelelő szakmai színvonalú összefoglalás utoljára 1985-ben jelent meg, időszerűnek látszott egy újabb munka megírása, amely képet nyújt a korszak legfontosabb művészeti központjairól, alkotóiról és irányzatairól. A szöveg Kelényi György könyvénél rövidebb terjedelmű, célja nem az, hogy teljes körű korszakelbeszélés nyújtson, hanem hogy elősegítse a bevezető jellegű kurzus szakmai műveltséganyagának és terminológiájának elsajátítását. Elsősorban művek bemutatása, elemzése áll a középpontjában, az alkotások formai és tartalmi jegyein, művészi problémáin keresztül jellemzi a korszak alkotóit, iskoláit. Mivel a művészeti világ legfontosabb jelenségeinek körvonalazására esik a fő hangsúly, kevés hely jutott a társadalmi folyamatoknak, a történelmi adatoknak. Néhány nagy alkotó esetében viszont életrajzi elemek is bekerültek a fejezetekbe, mivel ezek sokat elárulnak a művész társadalmi helyzetéről vagy arról a szerepről, amelyet önmaga, kortársai, illetve az utókor tulajdonított neki, így szerves részét alkotják Európa kulturális mítoszainak és a művészetről kialakított fogalmának. A jegyzet céljának tartja azt is, hogy bevezetést nyújtson az újabb művészettörténeti irodalomban fölvetett kérdésekbe. A fejezetekhez csatolt irodalomjegyzék az egyes témák klasszikus monografikus feldolgozásai mellett feltüntet néhány újabb tanulmányt és kiállítási katalógust, illetve a téma magyar nyelven elérhető irodalmát.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jernyei-kiss-barokk-muveszet-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave