Horváth László, Lencse-Csík Orsolya, Misley Helga, Nagy Krisztina, Verderber Éva

Az AKG mint innovatív tanulási környezet

Kutatási beszámoló az Alternatív Közgazdasági Gimnázium Pedagógiai Programjának beválásvizsgálatáról


A kutatási modell

Kutatásunk tervezését alapvetően meghatározta az AKG mint megrendelő pályázati kiírása, valamint a megrendelő képviselőjével folytatott egyeztetés. Továbbá figyelembe kellett vennünk két korábbi felhívásra keletkezett kutatást (Takács, 2000, Falus, 2006). Gondolkodásunk a beválás- és hatásvizsgálatok területére irányult. Az AKG-t és annak pedagógiai programját értelmezhetjük pedagógiai rendszerként. „A pedagógiai rendszer adott pedagógiai cél vagy célok elérése érdekében, egy adott pedagógiai koncepció alapján kidolgozott hételemű rendszer, melynek részei: pedagógiai koncepció, tanulási-tanítási program, a tanulási-tanítási egységek leírásai, tanulási-tanítási eszközök, értékelés és eszközei, pedagógusok felkészítési programjai, szakmai háttértámogatás és programkarbantartás a fejlesztő műhely részéről” (Falus et. al., 2012, 19). Egy pedagógiai rendszer hatása azon mérhető, hogyan befolyásolja célcsoportjának (tanulóinak) tanulását és tanulási eredményeit (Halász, 2010). Egy hatásvizsgálat komoly ok-okozati összefüggések feltárását feltételezi, ami kifejezetten nehéz egy olyan komplex rendszerben, mint amilyen egy pedagógiai rendszer. Fontos azonban megjegyeznünk, hogy a hatás nem teljesen azonos a beválással. Lehetséges, hogy egy pedagógiai rendszer, amelynek bizonyítható hatása van, nem válik be (nem elég felkészültek a pedagógusok, nincs meg a megfelelő infrastrukturális háttér stb.), az azonban elképzelhetetlen, hogy egy pedagógiai rendszernek, amely bevált, ne legyen valamilyen hatása. Itt fontos figyelembe vennünk a nem szándékolt hatások lehetőségét is (Halász, 2010).

Az AKG mint innovatív tanulási környezet

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 059 922 1

Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) megalapításától kezdve reflektív módon, szakmai önvizsgálatra és korrekcióra épülve szervezi életét. Ennek szerves részét képezi a tízévenkénti átvilágítás, melynek eredményeit az intézmény mindenki számára elérhető módon közzéteszi (AKG, 2012). Az „AKG mint innovatív tanulási környezet” című kiadvány az AKG Alapítvány által megrendelt és az önigazgató nevelőtestület által elfogadott szervezeti átvilágítás legújabb, 2016-os eredményeit foglalja össze. Teszi mindezt annak érdekében, hogy azt az iskola saját fejlődése, fejlesztése céljából felhasználhassa, másrészt azért, hogy az iskolát a külvilág számára objektív, szakmailag megalapozott módon reprezentálja.

Hivatkozás: https://mersz.hu/horvath-lencse-csik-misley-nagy-verderber-az-akg-mint-innovativ-tanulasi-kornyezet//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave