Doró Katalin, Habók Anita, Magyar Andrea

Nyelvtanulási stratégiák tanítása és fejlesztése


A nyelvtanulási stratégiák mérésének módszerei

Az elterjedt kutatásmódszertan nagyban befolyásolja azt, hogy mit tudunk ma a nyelvtanulók stratégiahasználatáról. Míg azt látjuk, hogy az elmúlt évtizedben kitágult az empirikus kutatásokba bevontak köre (például életkor, ország, anyanyelv, célnyelv, tanulási közeg alapján), illetve szélesedett a kutatások fókusza is (például a stratégiák makrofeltérképezése mellett az egyes altípusok használata vagy tanításának sikeressége felé látunk elmozdulást), számos feltáratlan területe van a nyelvtanulási stratégiáknak. Ennek illusztrálására nagyon jó példa Cohen és Oxford (2015) cikke, amelyben a szerzőkön túl a téma meghatározó kutatói közül több mint húszan számolnak be arról, milyen irányban folytatnának szívesen kutatásokat. A szerzőket is meglepte az a variabilitás, ami a válaszokból kirajzolódik, mivel szinte nincs is pontos átfedés közöttük. A felvetett módszertanokban hét főbb közös pontot találtak, ilyenek például az eddig kevésbé kutatott aspektusok feltárása, a kognitív, szociális és érzelmi stratégiák összefüggéseinek vizsgálata, a stratégiatanítás (mit tudnak az oktatók a témáról, és hogyan használják ezt a tanítás során, illetve a diákok mit gondolnak erről, hogyan profitálnak belőle, és hogyan befolyásolják ők maguk is a stratégiatanítást). Többen kíváncsiak arra is, hogy hogyan változik a stratégiák használata az információs technológiákkal, és hogyan lehet bevonni a modern technikákat a stratégiatanításba.

Nyelvtanulási stratégiák tanítása és fejlesztése

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 059 923 8

Hivatkozás: https://mersz.hu/doro-habok-magyar-nyelvtanulasi-strategiak-tanitasa-es-fejlesztese//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave