Doró Katalin, Habók Anita, Magyar Andrea

Nyelvtanulási stratégiák tanítása és fejlesztése


Olvasás utáni stratégiák

A tanulási stratégiák közül az olvasási stratégiák tanítására kidolgozott módszereknek a legnagyobb a szakirodalma. Több olvasástanítási program alapul az IEPC-módszeren, mely a képzelet, kidolgozás, előjelzés, megerősítés (Imagine, Elaborate, Predict, Confirm) szavakból alkotott mozaikszó (Wood, 2002). A 70-es években jelent meg a Robinson-féle PQRST- (vagy SQ3R-) módszer, mely az angol áttekintés, kérdés, olvasás, felmondás, áttekintés (Preview, Question, Read, Self-Recite, Test) szavak kezdőbetűiről kapta a nevét (Robinson, 1970). A 90-es évek óta az egyik leghíresebb a Michael Pressley és munkatársai által kidolgozott tranzakciós olvasási stratégiatanítási módszer, mely lényege, hogy a tanárok a különböző stratégiákat fokozatosan vezették be, magyarázat és szemléltetés után begyakoroltatták, majd a tanulók alkalmazták azokat (Pressley, Brown, van Meter & Schuder, 1995). A Palincsar-féle reciprok tanítás négy kulcsfontosságú olvasási stratégián alapul: jóslás, kérdések feltétele, tisztázás, összefoglalás (Palincsar, 1986).

Nyelvtanulási stratégiák tanítása és fejlesztése

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 059 923 8

Hivatkozás: https://mersz.hu/doro-habok-magyar-nyelvtanulasi-strategiak-tanitasa-es-fejlesztese//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave