Tölgyessy Zsuzsanna

Jegyzetlapok a gyermek- és ifjúsági irodalom tanulmányozásához


A dajkarímek és mondókák

Egy embergyerek már megszületése percében találkozik azzal a kultúrával31, amelybe beleszületik, hiszen már az altatók is pontosan tudósítanak a külső környezetről: nem véletlen, hogy az egyik anya az alvó tejecskéről, a másik pedig a vásárfiáról dúdol gyermekének. Amíg nem tud beszélni a gyermek, a dajkarímek, avagy ölbéli játékok – a felnőttek vagy a már beszélni tudó gyerektársak által mondott altatók, tapsoltatók, ültetgetők, lovagoltatók, ujjkiszámolók, csiklandozók stb. – jelentik számára a „kötelező irodalmat”. A dajkarímekhez mindig meghatározott szándék, illetve mozgás, gesztus és mimika tartozik: más a megnyugtatásé, más a megnevettetésé.

Jegyzetlapok a gyermek- és ifjúsági irodalom tanulmányozásához

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 266 7

Ez a jegyzet óvodapedagógus és tanító szakos hallgatóknak készült, és mindazoknak, akik pedagógusként, szülőként vagy irodalomkedvelőként érdeklődnek a gyermek- és ifjúsági irodalom iránt.

Célja a témához kapcsolódó alapfogalmak közérthető tisztázása, a gyermekirodalom néhány területének feltérképezése.

Valamennyi témánál igyekszik elkerülni a dogmatikus fogalomhasználatot és állásfoglalást. E jegyzet csak bizonyos határpóznákat kíván kijelölni, amelyek segíthetik a gyermek- és ifjúsági irodalom területének önálló, folyamatosan bővülő olvasmányélményekkel történő bejárását – a teljesség igényéről lemond, nem kíván sem a múlt, sem a jelen lexikonja lenni.

Hivatkozás: https://mersz.hu/tolgyessy-jegyzetlapok-a-gyermek-es-ifjusagi-irodalom-tanulmanyozasahoz//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave