Gloviczki Zoltán, Zsinka László

Nevelés és iskola az antik és középkori Európában


A hit és a kultúra „egységesítése”

Nagy Károly nemcsak a birodalom politikai egységét tartotta fontosnak, hanem a „hit” és a „kultúra” egységesítésére is törekedett. Ezt elősegítette, hogy a körülötte tevékenykedő főpapokat – részben az Academia palatina tagjait – azonos értékvilág hatotta át. A Frank Birodalom előkelői a művelődés eszméjét is hasonló módon értelmezték. A hit egységesítését szolgálta Alkuin nagy vállalkozása, a Vulgata szövegének felülvizsgálata a használatban lévő hibás szövegváltozatok kijavítása révén. Mintegy négyezer szentírási hely korrigálására került sor, ami a Biblia terjedelmét tekintetbe véve nem nagy szám, mégis komoly egzegetikai és filológiai munkát igényelt. Alkuin úgy vélte, akkor marad hűséges Jeromoshoz, ha előmozdítja a Vulgata szövegének gondozását.

Nevelés és iskola az antik és középkori Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 250 6

A jelen egyetemi jegyzet arra tesz kísérletet, hogy a pedagógusképzésben részt vevő hallgatók számára teljes áttekintést nyújtó, részleteiben tudományos újszerűségre nem törekvő, de az érintett tudományágak legfrissebb szempontjait és eredményeit közvetítő és összefoglaló, ugyanakkor a hallgatók feltételezhető előképzettségéhez és vélhető céljaihoz is igazodó tankönyvként szolgáljon.

Felhívja ugyanakkor a figyelmet arra is, hogy sajátos témaválasztása, az antikvitás és az európai középkor neveléstörténetének feldolgozása korunkban is drámai jelentőségű európai identitásunk kizárólagos gyökereit tárja fel és mutatja be.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gloviczki-zsinka-neveles-es-iskola-az-antik-es-kozepkori-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave