Gloviczki Zoltán, Zsinka László

Nevelés és iskola az antik és középkori Európában


Közösségi nevelés az iskolarendszer kialakulása előtt

A legrégibb görög idők neveléssel kapcsolatos forrásai jószerivel a homéroszi eposzokra korlátozódnak. Ez azt is jelenti, hogy bár a két mű témája a Kr. e. 12–11. század mitikus eseményeinek bemutatása, biztosabb információkkal legfeljebb a szerző, szerzők saját koráról szolgálnak. A családon kívüli nevelés ebben a korai világban elsősorban, s talán kizárólagosan az egyéni hős és valamely tanítómester kapcsolatát, s a harcművészet elsajátítását jelenthette. A nevelés ennél tágabb professzionális művelése csak a mitológiában jelenik meg, ahol – bár különböző „családi” okoknál fogva is – számos példa akad arra, hogy egy-egy isten vagy hérósz szülei helyett mástól kap nevelést, beavatást valamiféle tudásba, tudományba. A „mitológiát” mint forrást azonban kellő óvatossággal kell kezelnünk, hiszen az nem a vallásokhoz általában köthető egyetlen és kellő régiségű szent könyv anyaga, hanem számtalan, különböző korú író-költő késői feldolgozásának utólagos absztrakciója. Homérosz mitológiai alakjai közül is megemlítendő azonban Kheirón alakja, a kentauré, aki Akhilleuszt tanította sebgyógyításra. A kentaur a későbbi századok irodalmi műveiben azután a par excellence mitológiai tanítómesterré nemesül, ez azonban a korai görögség tanítóképéről vajmi keveset árul el. Annyit Homérosz néhány utalása is, hogy egyáltalán létezett a korai gondolkodásban mester–tanítvány viszony.

Nevelés és iskola az antik és középkori Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 250 6

A jelen egyetemi jegyzet arra tesz kísérletet, hogy a pedagógusképzésben részt vevő hallgatók számára teljes áttekintést nyújtó, részleteiben tudományos újszerűségre nem törekvő, de az érintett tudományágak legfrissebb szempontjait és eredményeit közvetítő és összefoglaló, ugyanakkor a hallgatók feltételezhető előképzettségéhez és vélhető céljaihoz is igazodó tankönyvként szolgáljon.

Felhívja ugyanakkor a figyelmet arra is, hogy sajátos témaválasztása, az antikvitás és az európai középkor neveléstörténetének feldolgozása korunkban is drámai jelentőségű európai identitásunk kizárólagos gyökereit tárja fel és mutatja be.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gloviczki-zsinka-neveles-es-iskola-az-antik-es-kozepkori-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave