Gloviczki Zoltán

Bevezetés a pedagógiába


Világnézeti „semlegesség”, sokszínűség, elkötelezettség

Magyarországon és az európai kultúrkörben ez a hiteles természetesség, különösen az újkortól kezdve, hol ezért, hol azért nem volt általánosan élő hagyomány. Magyarországon 1948-tól tiltott volt a kereszténység kimondott vállalása, majd az 1989–1990-es rendszerváltozás utáni időszak sem tudott hosszabb távon megfelelően bánni a vallásszabadság kérdésével. Ahogy az Európai Unió több országában igyekeznek a vallási és etnikai sokszínűséget a kötelező egyszínűség látszatával feloldani (elsősorban például a szokások, jelképek használatának tilalmával), úgy az 1993-ban születő magyar közoktatási törvény is a bevezetőjében deklarálta az oktatás „világnézeti semlegességének” szükségét. Az idézett törvény tágabb értelemben is szabályoz: az oktatás-nevelés világát „értéksemlegesként” optimalizálja. Miközben a fogalmak mögötti törekvés és elképzelés (aggodalom, félelem) érthető és magyarázható, a két idézett szókapcsolatot megfelelő távolságtartással szemlélve ki kell jelentenünk, hogy világnézeti semlegességnek kizárólag a világnézet hiányát tekinthetjük, míg „értéksemleges” oktatásról és nevelésről beszélni messzemenő fogalmi és gyakorlati önellentmondás. Fogalmi szinten nem létezhet olyan nevelés vagy oktatás, amely nem az értékek irányába vezeti vagy segíti az oktatásban vagy nevelésben részt vevő személyeket, legyen az az érték az illető személy maga vagy bármely más, a nevelés elé kitűzött cél. Az értékektől való teljes mértékű eltekintés, melyet sokan tévesen „liberális nevelésnek” neveznek, nem más, mint a nevelésről való lemondás. Ebben az esetben sem igen létezik azonban az oktatás negligálása, vagyis a tudás, az ismeretek értékként való megközelítése. Továbbvive a fogalom kritikáját: értéksemleges közösségről vagy intézményről ugyan beszélhetünk, de csak akkor, ha a létező értékek és értékrendek benne semlegesítik, kioltják egymást. Ennek a közösségnek, intézménynek a nevelő-oktató „értékéről” és hatásfokáról még utópiaként is felesleges a továbbiakban beszélnünk.

Bevezetés a pedagógiába

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 249 0

A jegyzet, célját tekintve, bevezető a pedagógusképzéshez és a pedagógusi pályához. A pedagógusképzés minden szegmensében létező bevezető kurzus konkrét tananyaga, mely arra tesz kísérletet, hogy a frissen érkező hallgatókat eligazítsa a pedagógia mibenlétében és világában, elindítsa őket a további ismeretszerzés és tájékozódás útjain, valamint felvázolja, mely tudományos, fejlesztési területek bukkannak majd fel, s miért, a felsőfokú képzésük során, illetve miféle életpályára készíti fel őket e kölcsönös erőfeszítés.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gloviczki-bevezetes-a-pedagogiaba//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave