Kormos József

A filozófia és az etika tanítása


Tanulás182

Filozofálni azt is jelenti, hogy tanulni kell, ismereteket, tudást kell szerezni, és ezek szerint kell cselekedni. „A közbeszédben a tanulás alatt az ismeretek (vagyis a tudás) és a képességek (vagyis a készségek) egyéni megszerzését értik.”183 A mai kognitív elméletek is ezt fogalmazzák meg „…a tanulás a tudás, illetve a kognitív struktúra tartós változása, ami motoros vagy verbális viselkedésmódokban mutatható ki. Ez a definíció az implicit tanulást is magában foglalja.”184

A filozófia és az etika tanítása

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 258 2

A jegyzet a filozófia és az erkölcstan-etika tanárképzés számára készült.

A két tantárgy együtt szerepeltetését több szempont indokolja. Egyrészt a két tudomány összetartozik, egymást kiegészíti, így oktatásuk során is vannak átfedések a tananyagban, másrészt pont emiatt az oktatási stratégiák, módszerek, eljárások és szervezési módok területén is sok az azonos eljárás (pl. szókratészi módszer, dilemma-diszkusszió, szövegelemzés értelmezés, projektkészítés, szerepjáték). Harmadrészt a szakos tanárok közt is gyakori a két tárgy esetén az azonos tanár.

A könyvben általában a „két tárgy” elnevezés szerepel. Természetesen itt az erkölcstan-etika és a filozófia tantárgyakról van szó. Az erkölcstan inkább az aktuális, a konkrét cselekvések, viselkedések kérdéseivel foglalkozik (ezért szerepel az általános iskolai tárgyak közt). Az etika a cselekvések, viselkedések általános elveit, összefüggéseit vizsgálja. A filozófia pedig mintegy szintézisként ezen elvek, összefüggések egyetemes kapcsolódásait elemzi (a lét, a létezők, a társadalom, a kultúra, az ember viszonylatában). Az absztrakciós szint miatt a filozófia és az etika már középiskolai tantárgy.

Hivatkozás: https://mersz.hu/a-filozofia-es-az-etika-tanitasa//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave