Zátori Anita

Élménymenedzsment a turizmusban


Élményközpontú marketing: a vevői élmény koncepciója

A vevői élmény koncepciója az 1980-as években bukkant fel. Holbrook és Hirschman (1982) hangsúlyozta az emóciók szerepét a magatartásban, valamint azt a tényt is kiemelte, hogy a fogyasztók nemcsak gondolkodó és cselekvő, hanem érző lények is. Mindennek ellenére a vevőiélmény-koncepció csak az 1990-es évek végén vált meghatározó szemléletté, amikor Pine és Gilmore The Experience Economy: Work is Theatre & Every Business a Stage (1999) című könyve megjelent, és a szakma is felfigyelt erre a merőben más szemléletre. Pine és Gilmore (1999) úgy tekintett az élményre, mint egy új gazdasági ajánlatra, amely új, vonzó megközelítést jelent az árucikkekre, termékekre és szolgáltatásokra vonatkoztatva – mindezt pedig a gazdasági érték szempontjából vizsgálta. Innentől kezdve a vevőiélmény-koncepció virágzó időszaka következett: több publikáció is megjelent, melyek között elsősorban menedzsmentfókuszú könyvek és cikkek szerepeltek, és több kutató is hozzájárult a vevői élmény szakirodalmához (például Addis és Holbrook, 2001; Caru és Cova, 2003; LaSalle és Britton, 2003; Milligan és Smith, 2002; Prahalad és Ramaswamy, 2004a; Schmitt, 1999, 2003; Shaw és Ivens, 2005; Smith és Wheeler, 2002).

Élménymenedzsment a turizmusban

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 232 2

Abban a korban élünk, amikor már szinte minden „élmény”, akár a napi bevásárlás is. A szolgáltatások fogyasztása, helyszínek meglátogatása vagy akár a rokonlátogatás is mind-mind valamilyen élménnyel jár. A turisztikai, vendéglátóipari vagy eseményszervező vállalakozás számára azonban nem a „valamilyen élmény” létrahozása a cél, hanem a vendégek elvárásainak megfelelő vagy azon túl is mutató élmények létrehozása, amely egyúttal képes a szolgáltató vállalkozás céljainak megvalósulását is támogatni.

Ajánlom a könyvet mindazoknak, akik számára fontos az élmények kialakításának és létrehozásának folyamata és módszertana, amelyeket alkalmazhatnak is saját munkájukban, üzemelésükben.

Puczkó László

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/zatori-elmenymenedzsment-a-turizmusban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave