Kormos József

Nevelésfilozófia


Összehasonlító pedagógia

Az összehasonlító (komparatív) pedagógia a neveléstudományok egyik új és egyben leginkább fejlődő tudománya. A globalizáció, a multikulturalizmus miatt nőtt meg a jelentősége. Ezért nevezik nemzetközi pedagógiának is (comparative and international education). Ma már nemcsak az elméleti és gyakorlati szakemberek végeznek ilyen jellegű kutatásokat, hanem külön országos és nemzetközi szervezetek jöttek létre erre a feladatra (pl. World Council of Comparative Education Societies,80 Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung,81 Comparative Education Society in Europe82). Az összehasonlító pedagógia kezdete a francia Jullien de Paris nevéhez köthető, aki az 1800-as évek elején jelentetett meg egy cikksorozatot, amelyben a korabeli oktatási rendszerekről írt. A tudomány XX. századi fejlődésében szerepet játszottak politikai és gazdasági hatások is. Egyrészt a különböző nemzetek a politikai versengés miatt figyelemmel kisérték egymás oktatási rendszerét. Másrészt az oktatási rendszer fenntartása gazdasági feladatokat is jelent, és az oktatási rendszernek hatása van a gazdasági életre (munkaerőpiac, szakemberek, szaktudósok száma) is. Nagyobb jelentősége lett az oktatás, az iskolarendszer fejlesztésének, ezt segítette az összehasonlítás. Ma már más tudományok kutatói is felhasználják az összehasonlító pedagógia eredményeit (történelem, szociológia, politológia, pszichológia).

Nevelésfilozófia

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 259 9

Hivatkozás: https://mersz.hu/kormos-nevelesfilozofia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave