Dér András

Szemelvények a dokumentumfilm történetéből


A dokumentumfilm típusai

Az előzőekben már beszéltünk a dokumentarizmus megjelenését kísérő elméleti és teoretikus megnyilvánulásokról. Dziga Vertov, John Grierson, Joris Ivens, Paul Rotha írásaiban artikulálta a rendezői magatartás, a film és a valóság viszonyát. A nyolcvanas évek végétől a dokumentumfilm tipológiáját próbálták meghatározni. Az egyéni hangok, sajátságos kifejezésmódok a filmtudomány szerzői elméletének, az elterjedtebb kifejezésmódok, az általánosan alkalmazott megoldások a filmtudomány műfajelméletének alapját jelentik.


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 241 4

A jegyzet átfogó képet kíván nyújtani a film kezdetén kialakult dokumentarista módszer történeti és művészeti fejlődéséről. Meghatározza a filmművészetben elfoglalt helyét. A Bill Nichols által felállított típustörténeti meghatározás nyomán strukturálja a filmtörténet jellegzetes dokumentumfilmes irányzatait és alkotóit. Bevezetést nyújt a megismerés fenomenológiai alapjaiba. A dokumentarista teoretikusok segítségével bemutatja a valóságábrázolás filozófiai problémáit és eltérő nézeteit. A film és valóság viszonya iránt érdeklődő hallgatók betekintést nyernek a dokumentarizmus–dokumentálhatóság problematikájába. A jegyzet az amerikai és az európai törekvéseket tekinti át.

Hivatkozás: https://mersz.hu/der-szemelvenyek-a-dokumentumfilm-tortenetebol//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave