Berta Judit, Csabai Krisztina

Szocializáció gyermek- és serdülőkorban


Stressz

Selye János (1976)szerint a stressz fogalmát éppúgy nem lehet egyértelműen meghatározni, mint a siker vagy kudarc szavakat, hiszen nem lehet csupán a stresszt jellemző fiziológai változókkal – megfeszített figyelem –, érzelmi reakciókkal – fájdalom, félelem –, és cselekvési módokkal – fokozott erőkifejtés – megmagyarázni a stressz megjelenését. Stressznek nevezi a mentális vagy testi feszültséget, mely a szervezetre jellemző homeosztázist veszélyezteti, stresszorként hat minden olyan ágens, mely képes megzavarni ezt az egyensúlyt. A stresszorok közös tulajdonsága, hogy mozgósítják a fenyegető vagy kellemetlen élethelyzetben fellépő riasztó (alarm) reakciókkal kapcsolatos élettani rendszert. A stresszválasz az egyén stresszorra adott reakciója. Így a stressz a szervezet nem-specifikus, sztereotíp válasza bármely igénybevételre, vagyis olyan esemény, amely növeli az alkalmazkodási reakciók iránti szükségletet, ezáltal az egyensúlyi állapot helyreállítását. Más szóval a stressz felfogható „általános adaptációs szindrómaként”.

Szocializáció gyermek- és serdülőkorban

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 235 3

Hivatkozás: https://mersz.hu/berta-csabai-szocializacio-gyermek-es-serdulokorban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave