Dudás Anikó

Információs műveltség felsőfokon

Könyvtárinformatika – szakirodalmi forráskutatás a bölcsészet- és társadalomtudományokban


Katalógus, keresőfelületek

A könyvtári katalógus általában az adott gyűjtemény saját állományát tárja fel. A cédulákat napjainkban már szinte teljes egészében felváltották az online katalógusok. A nagyobb könyvtárak is jól előrehaladtak állományuk metaadatainak visszamenőleges felvitelével. A cédulák anyagának számítógépesítése még nem fejeződött be, a régebbi vagy speciális dokumentumokat magukban foglaló részlegek adatai olykor még elmaradhatnak a teljeskörű elektronikus láthatóságtól, erről szükség esetén tájékozódni kell az adott bibliotéka honlapjáról vagy a helyszínen. Amikor bibliográfiát említünk, akkor pusztán a művek jegyzékére gondolunk, a létező művek számbavételére, függetlenül attól, hogy azok hol találhatók meg. Elveszett, megsemmisült művekről is készülhet forrásértékű bibliográfia, ellenben az elveszett, megsemmisült példányok leírásait a könyvtárak kivonják a nyilvános katalógusukból. A katalógus bibliográfiai leírásokat és lelőhelyadatokat tartalmaz a könyvtárban található könyvekről, audiovizuális és egyéb dokumentumokról (térképek, szakdolgozatok stb.).

Információs műveltség felsőfokon

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 242 1

E munka előzménye Könyvtárinformatika címmel jelent meg 2011-ben. A tartalomszolgáltatások az online technológiai feljesztésekkel lépést tartva rendkívüli iramban változnak, a frissítések követése, az újdonságok alkalmazása megkerülhetetlen. A hangsúlyeltolódásokat és a tartalmi megújítás mértékét a főcím változása is jelzi (Információs műveltség felsőfokon).

Az összeállítás elsődleges célja a korszerű könyvtári rendszer és a kapcsolódó szolgáltatások ismertetése, a szakirodalmi információforrások és felhasználásuk áttekintése. Ezen túlmenően olyan kézikönyv szerepét is be szeretné tölteni, amely kiegészítője lehet a kutatásmódszertani bevezetőknek, segítséget nyújthat az önálló tanuláshoz, a szakirodalmi és egyéb információforrások megismeréséhez, a kutatómunka megkezdéséhez és az újfajta digitális műveltséget igénylő más foglalkozásokhoz is. Vezérfonalként, a tartalomszolgáltatások új trendjeinek áttekintéseként, a bölcsészet- és társadalomtudományi területeken tevékenykedő valamennyi elhivatott szakembernek is ajánlható. Kézikönyvként mindazok számára hasznos lehet, akik tágítani szeretnék a szakterületi forrásokról szerzett tudásukat, be szeretnének pillantani a korszerű szakirodalmi adatbázisok világába, és ezeket az eszközöket kreatívan szeretnék hasznosítani a saját munkájuk során.

Hivatkozás: https://mersz.hu/dudas-informacios-muveltseg-felsofokon//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave