Bartha Csilla (szerk.)

Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXVIII.

A többnyelvűség dimenziói: Terek, kontextusok, kutatási távlatok


A mesehallgatás nyelvi szerepe

A mesehallgatás és mesekönyvolvasás a kisgyerekek nyelvi és szókincsfejlődésének egyik legfontosabb forrása (Mol−Bus 2011). A meséknek és történeteknek azért lehet ilyen kiemelt szerepe a nyelvi fejlődésben, mert olyan szofisztikált szavakat és kifejezéseket tartalmaznak, amelyekkel a gyermek a mindennapi társalgások során ritkán találkozik. Azonban még ha van is pár ismeretlen szó, a történetet alapvetően érteni kell ahhoz, hogy a gyerekek megtanulják a nehezebb szavakat ebben a kontextusban. Robbins és Ehri (1994) azt találták, hogy azok a gyerekek tanulnak több szót a meséből, akiknek eleve is nagyobb a szókincse, valamint Justice et al. (2005) arra az eredményre jutott, hogy alacsony szocioökonómiai helyzetű családban felnövő, kisebb szókincsű gyerekek csak akkor tanulnak szavakat a meséből, ha azt a mesélő felnőtt külön elmagyarázza a mese közben. Ebből következik, hogy ha a kétnyelvű, migráns gyerekek nem értik jól a mesét, úgy valószínűleg nem tanulnak újabb szavakat anélkül, hogy egy felnőtt elmagyarázná azokat, így a szókincsbeli szakadék köztük és egynyelvű társaik között egyre csak tágul. A kétnyelvű, migráns gyerekek olyan szempontból is hátrányos helyzetben lehetnek, hogy ha a szüleik nem beszélik vagy nem jól beszélik a gyermek második nyelvét, akkor nem tudnak értő segítséggel és magyarázatokkal meséket olvasni nekik ezen a nyelven.

Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXVIII.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 059 935 1


A kiadvány regisztrációval szabadon elérhető.

Az elmúlt időszak változásai az európai ember számára (is) gyökeresen átformálták azt a viszonyrendszert, azokat a globálistól a lokálisig terjedő, ám egymástól nem függetleníthető értelmezési kereteket, melyekben a szereplők a tér, idő, a helyhez kötöttség, a mozgás, határ, identitás, tudás, tanulás, kultúra, nemzet, állam, kommunikáció, valóság, nexus, medialitás, ágencia, különösen pedig a nyelv, nyelvi gyakorlat fogalmait értelmezik. Mindazonáltal rendkívül összetett, változó és ellentmondásos mindaz, amit a nyelvi források, az ezekhez való hozzáférés és a globalizáció összefüggéseiről, a folyamat hatásairól mondhatunk.

Az Általános Nyelvészeti Tanulmányok jelen kötetének elsődleges célja a mindennapjainkat egyre inkább körülvevő, kiterjedt és sokarcú, a tudományban hosszú ideig mégis periférikusan kezelt jelenségkör, a két- és többnyelvűség értelmezéseinek, főbb diskurzusainak és eddig kevesebb figyelmet kapott kutatási irányainak felvillantása. E komplex viszonyrendszerben jó néhány magától értetődőnek, (nyelv)ideológiai irányultságoktól mentesnek vélt fogalom, kérdéskör kritikai újragondolásával a nyelvhasználók, a változatosság, a hozzáférés és a tevékenység egységét, ennek szociokulturális, történeti és ideológiai beágyazottságát állítjuk középpontba, reflektálva a kérdéskör multidiszciplináris jellegére, a kutatás, a kutató és kutatottak, a tudás és tanulás gyökeresen átalakuló szerepére, valamint a mindebből adódó tudományos és gyakorlati kihívásokra.

A kötet öt fejezetbe rendezve tárgyalja e szerteágazó tudományterület néhány alapvető megközelítését, tematikai, diszciplináris és módszertani komplexitását. A tanulmányok többsége az új módszertani irányok és nézőpontok beemeléséből, a hagyományos diszciplináris határok lebontásából létrejövő új értelmezési lehetőségeket is szemlélteti. Az itt megjelenő kutatások a magyarországi (pl. siket vagy cigány) nyelvhasználói közösségek és a határon túli magyarok (ausztráliai magyar diaszpóra, erdélyi, moldvai, kárpátaljai magyar közösségek stb.) nyelvhasználatát, változatos nyelvi elrendezéseit, (több)nyelvűségét a sajátságok kiemelése mellett más nyelvhasználói csoportokkal és egymással is azonos leírási keretben, - a sorozat történetében újdonságnak számító QR kódok segítségével immár magyar és nemzetközi jelnyelven is hozzáférhetővé téve - szemlélik, a kutatás újabb tereit, terepeit és perspektíváit nyitva meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/kenesei-bartha-altalanos-nyelveszeti-tanulmanyok-xxviii//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave