Simongáti Győző

Kishajók II.


Bermuda vitorla

A vitorlát a 17. században állítólag egy holland születésű bermudai (innen a név) fejlesztette ki a náluk elterjedt latin vitorlából azzal, hogy elhagyta annak árbócát, a felső vitorlarúd alsó pontját a fedélzeten rögzítette, és ezt egy előre- és két oldalramerevítő kötéllel megfogta. Az innentől kezdve árbócként funkcionáló vitorlarúd állása még a latin vitorláéhoz hasonló, így erősen hátrafelé dőlő volt. A vitorla hátsó sarkát kezdetben, illetve egyszerűbb esetben csak egy kötél tartotta, később már kitámasztották egyfajta pányva- vagy bumrúddal. Az árbóc egyik oldalán rögzített rúd a pányvás vitorlához hasonlóan befolyásolja a vitorla alakját, mivel azonban állása közelebb van a szél irányához, így ez a hatás mindenképpen kisebb, mint a négyszögletű vitorla magasan felfelé nyúló pányvája esetében. (Megjegyezzük, hogy ennek a káros hatásnak a teljes kiküszöbölése látható a modern szörfvitorlákon, melyek szintén ilyen, de kétoldali speciális, zárt hurokszerű pányvával/bummal rendelkeznek.)

Kishajók II.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 303 9

E jegyzet – mely a 2012-ben a Typotex Kiadó gondozásában megjelent Kishajók c. jegyzet folytatása – elsődleges célja, hogy a járműmérnöki alapképzés hallgatóit megismertesse a vitorlás és motoros kishajók működésével és tervezésével kapcsolatos alapvető tudnivalókkal. A kishajók számos területen hasonlítanak a hajósképzés más tárgyaiban ismertetett nagyhajókhoz, így sok tekintetben lehet támaszkodni az ott elhangzottakra. Ugyanakkor nagyon sok vonatkozásban olyan speciális jellemzőkkel bírnak, melyek miatt külön is foglalkozunk velük. Az e jegyzetrészbe foglalt ismertetés a szerteágazó témakörök miatt csak részleges. A nagy anyagból az első részbe került a kishajók működésének bemutatása, a hajótesttel (annak formájával, stabilitásával és ellenállásával) és a vitorlások tőkesúlyával kapcsolatos részek. E második részbe alapvetően a kishajók hajtását bemutató fejezetek fértek bele, terjedelmi korlátok miatt. A kormányzással, a kishajók rudazatával, merevítő-kötélzetével, valamint az ergonómiával és esztétikával foglalkozó részek sajnos még mindig kimaradtak. Ezek terv szerint egy következő, befejező részt alkotnak majd, mely elkészülte után a BME, Repülőgépek és Hajók Tanszékének honlapján lesz elérhető.

Hivatkozás: https://mersz.hu/simongati-kishajok-ii//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave