Simongáti Győző

Kishajók II.


Egyéb tényezők

Az eddigiek során pusztán a vitorlákon keletkező erőket vettük figyelembe. Azonban a hajó haladása szempontjából – és végső soron ennek optimalizálása a cél – a teljes rigg, vagyis a vitorlák ÉS minden egyéb szélnek kitett rész számít. A vitorlák mellett a hajótesten, a rudazat egyéb részein, annak merevítőkötélzetén, de még a hajó legénységén is keletkezik erő. Az esetek túlnyomó többségében ezeken csak ellenálláserő alakul ki, ez viszont erős szélben akár igen jelentős mértékben hozzájárulhat a teljes hajó ellenállásához, és a vitorlákon keletkező ellenállás egy nagyobb, el nem hanyagolható arányát teszi ki. A hatás nagyságát szélcsatorna-kísérletekkel lehet alapvetően kimutatni, de jellegét a polárdiagramban is megjeleníthetjük. Mivel csak ellenállás-növekedést jelentenek ezek a részek, az eredeti, vitorlákra vonatkozó görbe eltolódik (elfordul) a nagyobb ellenállások felé, vagyis ugyanakkora felhajtóerőhöz nagyobb ellenálláserő tartozik, és a hajó kevésbé tud élesen vitorlázni. Az eltolódás miatt azonban tompább irányokon javul a helyzet, nagyobb eredő erő keletkezhet, ez természetes is, hiszen itt már nem a felhajtóerő adja elsősorban a hajtóerőt.

Kishajók II.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 303 9

E jegyzet – mely a 2012-ben a Typotex Kiadó gondozásában megjelent Kishajók c. jegyzet folytatása – elsődleges célja, hogy a járműmérnöki alapképzés hallgatóit megismertesse a vitorlás és motoros kishajók működésével és tervezésével kapcsolatos alapvető tudnivalókkal. A kishajók számos területen hasonlítanak a hajósképzés más tárgyaiban ismertetett nagyhajókhoz, így sok tekintetben lehet támaszkodni az ott elhangzottakra. Ugyanakkor nagyon sok vonatkozásban olyan speciális jellemzőkkel bírnak, melyek miatt külön is foglalkozunk velük. Az e jegyzetrészbe foglalt ismertetés a szerteágazó témakörök miatt csak részleges. A nagy anyagból az első részbe került a kishajók működésének bemutatása, a hajótesttel (annak formájával, stabilitásával és ellenállásával) és a vitorlások tőkesúlyával kapcsolatos részek. E második részbe alapvetően a kishajók hajtását bemutató fejezetek fértek bele, terjedelmi korlátok miatt. A kormányzással, a kishajók rudazatával, merevítő-kötélzetével, valamint az ergonómiával és esztétikával foglalkozó részek sajnos még mindig kimaradtak. Ezek terv szerint egy következő, befejező részt alkotnak majd, mely elkészülte után a BME, Repülőgépek és Hajók Tanszékének honlapján lesz elérhető.

Hivatkozás: https://mersz.hu/simongati-kishajok-ii//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave