Weltsch Zoltán

Képlékeny alakítás a járműiparban


Az acél szerepe a modern járműépítésben

Az autóipari fejlesztésekben olykor egymásnak ellentmondó követelmények is meghatározó szerepet játszanak. Ezen követelmények közül egyidejűleg több szempont kielégítésében is kulcskérdés a személygépkocsik tömegének csökkentése (light weight construction). A követelmények teljesítése céljából elsőként az Ultra Light Steel Auto Body (ULSAB) konzorcium jött létre 1994-ben, harmincöt acélgyártó vállalat együttműködésében. A konzorcium egyik legsikeresebb eredménye a fejlett nagy szilárdságú acélok családjának, az Advanced High-Strength Steels-nek (AHSS) a kifejlesztése volt (3.1. ábra). A karosszériaanyagok fejlesztésében újabb mérföldkő a WorldAutoSteel, a tizennyolc világméretű acélgyártó vállalat (mint például China Steel Corporation, Hyundai-Steel Company, Arcelor Mittal, ThyssenKrupp Steel Europe AG) összefogásában alakult világszervezet által 2008-ban indított Future Steel Vehicle (FSV), azaz a Jövő Acél Járműve program volt. Ennek célja a nagy szilárdságú acélok alakíthatóságának további növelése és a CO2–kibocsátás csökkentése a jármű teljes élettartama (vehicle total life cycle) során. A környezet- és egészségvédelmi kérdésekben ugyanis nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a jármű nemcsak üzeme során (a 3.2. ábrán: use phase) „pusztítja” a kék bolygót, hanem már annak előállítása (raw material extraction, steel production, manufacturing), majd hulladékként való elhelyezése (recycling) is a környezetünket terheli. Mivel a tömegcsökkentés céljából leggyakrabban különböző nagy szilárdságú acél-, illetve alumínium- és magnéziumötvözeteket, valamint különféle szálerősítésű, polimer-mátrixú kompozitokat alkalmaznak, a WorldAutoSteel ezekre az anyagokra vonatkozóan készítette el a teljes élettartamra vonatkozó kutatásait (3.2. ábra):

Képlékeny alakítás a járműiparban

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 299 5

A jegyzet célja, hogy egy rövid elméleti bevezető után bemutassa a járműiparban használatos legkorszerűbb anyagokat és a hozzájuk kapcsolódó hagyományos és új képlékenyalakítási technológiákat. A jegyzet a lemezalakítási technológiákat mutatja be, és nem tér ki a járműiparban használatos térfogatalakításokra.

Hivatkozás: https://mersz.hu/weltsch-keplekeny-alakitas-a-jarmuiparban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave