Bóna Krisztián, Kovács Gábor

Logisztikai hálózatok tervezése


Kettős előny módszer

A módszer menete BPMN 2.0 ábrázolással a 37. ábrán követhető nyomon. Első lépésben bejelöljük minden sorban a legkisebb értékű elemet, majd ugyanezt megtesszük oszloponként is. A jelölés módja lehet aláhúzás vagy csillagozás (most maradjunk az aláhúzás alkalmazásában), így lesznek aláhúzatlan, egyszer aláhúzott és kétszer aláhúzott elemek is. A kétszer aláhúzott elemek azok, amelyek saját sorukban és oszlopukban is a legkisebb ellenállás értéket jelentik, innen ered a módszer elnevezése is. A módszer következő fázisában végigvesszük a mátrix elemeit a következő sorrendben (tehát ezekre végezzük el az igény-kapacitás összerendelést): kétszer aláhúzott elemek növekvő sorrendben, egyszer aláhúzott elemek növekvő sorrendben, aláhúzatlan elemek növekvő sorrendben. Mindezt addig, amíg az igény-kapacitás összerendelés megtörtént. A lépések elején természetesen továbbra is megvizsgáljuk a fiktív elem felvételének szükségességét, és a lépések közben továbbra is figyeljük, illetve lejegyezzük az igény/kapacitás értékek módosulását, valamint elvégezzük a már kiszolgált igények oszlopainak, valamint az elfogyott kapacitású feladóhelyek sorainak „törlését”.

Logisztikai hálózatok tervezése

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 294 0

A jegyzet anyaga a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar tantervéhez igazodva az MSc Logisztikai mérnöki képzés Extralogisztikai rendszerek tervezése c. tárgyának segédanyaga. A témakörök lefedik a napjainkban egyre fontosabb szereppel bíró logisztikai hálózattervezési problémákat, kiindulva a logisztikai hálózat matematikai modellezésének lehetőségeiből, az alkalmazott gráfelméleti módszerekből, illetve a logisztikai hálózatok működésének értékelésében alkalmazott módszertani megoldásokból. A hálózat értékelése során külön tárgyaljuk a hálózat struktúrájának és a működésének értékeléséhez használt eljárásokat. Ezekre épülve a jegyzet második fele a leginkább előforduló tipikus logisztikai hálózat optimalizálási problémákat vizsgálja. Elsőként a kiszolgálandó hálózati igénypontok, fel- és leadóhelyek, és a már meglévő központi telephelyek, illetve üzemek optimális összerendelésében alkalmazható klasszikus szállítási problémákat ismerteti. Ennek keretében bemutatja a leggyakrabban alkalmazott közelítő, illetve optimalizáló módszereket. Ezt követően az ún. egy- és több körzetes telephely megválasztási problémák kerülnek előtérbe, a telephely lokalizációjának megválasztásában alkalmazott, különböző speciális peremfeltételek mentén értelmezhető ún. centrumkeresési problémák bemutatásával, valamint a körzetezésben alkalmazott technikákkal. Végül olyan megoldásokat ismertetünk, amelyekkel bonyolultabb kritériumrendszer mentén, akár az alkalmazott forgalomszervezési megoldások figyelembevétele mellett is értelmezhetőek a hálózatoptimalizálási feladatok.

Hivatkozás: https://mersz.hu/bona-kovacs-logisztikai-halozatok-tervezese//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave