Beneda Károly Tamás

Repülőgép-hajtóművek elmélete 1.


Külső sűrítésű szívócsatornák

A külső sűrítésű szívócsatornák, amint azt a 4.11. ábra is illusztrálja, azon repülőeszközök alkalmazhatják, amelyek repülési Mach-szám tartománya nem sokkal haladja meg a M0 = 2 értéket. Ilyen típusoknál a torokkeresztmetszet optimálisan a beszívószájban keletkezik, ahol egy merőleges lökéshullám fékez hangsebesség alá, miután néhány ferde lökéshullámon keresztül már lassult az áramlás. Az elvi felépítést, valamint a legfontosabb jellemzőket a 4.12. ábra mutatja.

Repülőgép-hajtóművek elmélete 1.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 285 8

Ebben a jegyzetben a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Légi járművek szakirányának követelményei alapján összeállított ismereteket gyűjtötte össze a szerző. A tárgyat a hallgatók a mintatanterv 4. félévében vehetik fel, számos alaptudományos hátteret biztosító tárgy (pl. Hő- és Áramlástan I.) nyomán. Emiatt a jegyzet feltételez bizonyos előképzettséget leginkább a termodinamika, de általánosságban a járműgéptani alapismeretek tekintetében is.

A jegyzet a repülőgép-hajtóművek elméletének megalapozásához elengedhetetlen gázdinamikai összefoglalóval kezdődik, kiemelve a gázturbinás hajtóművek működésében fontos összefüggéseket. Tekintettel arra, hogy ezen berendezések a repülőgép üzeme során igen szélsőséges körülmények között működnek, nagyon fontos megismerni a hasonlóságelméletet, amely lehetőséget teremt arra, hogy a különböző környezeti és repülési feltételek mellett hogyan állapíthatjuk meg a hajtómű üzemállapotát leíró paraméterek közötti átszámítási egyenleteket. Az olvasó megismerkedhet a szívócsatornák működési elvével a különböző repülési Mach-szám-tartományokban alkalmazott változatok általános ismertetésén keresztül. A jegyzet fontos részét képezi az égéstereket bemutató fejezet, amely a működési elv ismertetésén túl bemutatja az elmúlt évtizedek fejlesztéseit – közöttük a legújabb, napjainkban szolgálatba állított megoldásait – a károsanyag-kibocsátás csökkentésére és a hatékonyabb tüzelőanyag-felhasználás érdekében. Ezen túlmenően bemutatja a tüzelőanyag bejuttatásának lehetséges módszereit is. Végül pedig a jegyzet kitér a kompresszorok instabil jelenségeire is, amelyek akár a kompresszoron belüli hatásokból, akár pedig a hajtómű részegységeinek együttműködéséből fakadhat.

Hivatkozás: https://mersz.hu/beneda-repulogep-hajtomuvek-elmelete-1//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave