Beneda Károly Tamás

Repülőgép-hajtóművek elmélete 2.


Utánégetéses üzemmódok szabályozása [7]

Az utánégetés jelentősen befolyásolja a gázgenerátor üzemállapotát, ezért be- és kikapcsolása, szabályozása kiemelt szerepet kap. A hajtómű-vezérlőkar (HVK) általában ütközővel rendelkezik a minimális utánégetés előtt, mely mindkét irányból meggátolja a szándékolatlan mozgatást, hiszen mind a maximális üzemmódon kedvezőtlenül hatna az utánégetés véletlenszerű bekapcsolása, mind pedig a már stabilizálódott utánégetés spontán kikapcsolása. Előzőre példaképp gondolhatunk pl. a MiG-21 hajtóművénél alkalmazott megoldásra, ahol a GSF-redőnyzet nyílt először, átmenetileg, amíg az utánégető kamrában nem stabilizálódott az égés, csökkenő tolóerőt eredményezett, ez földközelben kifejezetten kritikus lehet. Utóbbi szintén tolóerő-veszteséget jelent, ezért veszélyes.

Repülőgép-hajtóművek elmélete 2.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 286 5

Ez a jegyzet a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar BSc-tantervében a Légi járművek szakirány Repülőgép-hajtóművek elmélete II. című tantárgyához nyújt segédanyagot. Ez a tárgy a mintatanterv 5. félévében található meg a specializációt választó hallgatók számára, akik a tárgy első félévét már sikeresen abszolválták, és abban alapvető tudást szereztek a repülőgép-hajtóműveket illetően. A tárgyak tematikáját tekintve itt a gázturbinás sugárhajtóművek további részegységeinek alaposabb ismertetése következik, valamint megismerkedhetnek a kisgépes repülésben előszeretettel alkalmazott dugattyús motorok működésének alapelveivel is. Mindezeken túl a szabályozás különféle aspektusait mutatja be a jegyzet.

Hivatkozás: https://mersz.hu/beneda-repulogep-hajtomuvek-elmelete-2//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave