Beneda Károly Tamás

Repülőgép-hajtóművek elmélete 2.


Hidraulikus szabályozórendszer [7]

A korai sugárhajtóműveken (pl. Klimov RD-45, VK-1 [18]) a búvárdugattyús szivattyú forgórészén kialakított, radiális furatokon keresztül a centrifugális erőtér hatására nyomás alá kerülő tüzelőanyag valósította meg a szabályozási feladatot. A cél a hajtómű adott gázkarállás mellett állandó fordulatszámon való megtartása volt, ennek megvalósítását egyszerűen el lehet képzelni: a centrifugális hatás miatt a tüzelőanyag nyomása a fordulatszámmal arányos volt. Egy egyensúlyi helyzetet feltételezve vegyünk alapul egy olyan megzavarást, amelynek hatására a hajtómű forgórésze gyorsul, ez az állandó áttételeken keresztül a szivattyú meghajtásában is jelentkezik, vagyis a vezérlőág nyomása is emelkedik. Ez jobban nyitja az elfolyást a ferdetárcsa-állító munkahenger beállítási szögét növelő kamrából, amely ennek hatására elindul jobbra, vagyis a ferde tárcsa a búvárdugattyúk löketét csökkentve mérsékli az egy fordulat alatt szállított tüzelőanyag-mennyiséget.

Repülőgép-hajtóművek elmélete 2.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 286 5

Ez a jegyzet a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar BSc-tantervében a Légi járművek szakirány Repülőgép-hajtóművek elmélete II. című tantárgyához nyújt segédanyagot. Ez a tárgy a mintatanterv 5. félévében található meg a specializációt választó hallgatók számára, akik a tárgy első félévét már sikeresen abszolválták, és abban alapvető tudást szereztek a repülőgép-hajtóműveket illetően. A tárgyak tematikáját tekintve itt a gázturbinás sugárhajtóművek további részegységeinek alaposabb ismertetése következik, valamint megismerkedhetnek a kisgépes repülésben előszeretettel alkalmazott dugattyús motorok működésének alapelveivel is. Mindezeken túl a szabályozás különféle aspektusait mutatja be a jegyzet.

Hivatkozás: https://mersz.hu/beneda-repulogep-hajtomuvek-elmelete-2//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave