Gáspár Péter, Németh Balázs, Bokor József

Járműirányítás


Kényszerek a modellezésben

A dinamikai rendszerek a kényszerezésük szerint csoportosíthatók holonom és anholonom rendszerek kategóriáiba. Anholonom rendszerek esetében elmondható, hogy a mechanikai rendszer tartalmaz mind geometriai, mind nem integrálható kinematikai kényszereket (például gördülő kerék esetében a kerék-talaj érintkezési pontjának sebessége zérus), míg a holonóm rendszerek csak geometriai kényszereket tartalmaznak (például a rendszer valamelyik pontja nem képes elmozdulásra – csukló, sín). További csoportosítási lehetőség, hogy a rendszer kényszerei közvetlenül függenek-e az időtől. Időfüggő (instacionárius) esetben a rendszer reonóm, időfüggetlen (stacionárius) esetben szkleronóm. Anholonom rendszerek leírására az elsőfajú Lagrange-egyenlet, Routh–Voss- és Appell-egyenletek használhatók, holonóm rendszerek esetében a Newton-egyenlet, a másodfajú Lagrange-egyenlet, a Hamilton- és Routh-egyenletek alkalmazhatók. A következőkben két példa kerül bemutatásra, ami rámutat az anholonom rendszerekkel való foglalkozás szükségességére.

Járműirányítás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 328 2

Jelen könyv a járműirányítás módszertani és megvalósítási kérdéseivel foglalkozik. A járműirányítási tematika tárgyalását alapvetően a BME Közlekedés és Járműmérnök képzésében fontos szerepet játszó Járműirányítás BSc két féléves oktatás határozta meg. Ugyanakkor a könyv anyaga a kari oktatás több szintjén kerül tárgyalásra, így más BSc tárgyakban és az MSc és a PhD képzésekben egyaránt.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gaspar-nemeth-bokor-jarmuiranyitas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave