Nádori Gergely, Prievara Tibor

21. századi pedagógia


A tanítás mint szociális folyamat

Mint látható, a tanítás biológiai meghatározottságában is legalább kétszereplős folyamat: kell hozzá tanár, és kell hozzá tanuló. Kettejük szociális interakciója teremti meg azt a közeget, amelyben a tanulás megtörténhet. (Mindez nem mond ellent az előző fejezetben állítottaknak, tanulás ugyanis lehetséges tanár nélkül, tanítás viszont nem.) Sok kísérlet történt már arra, hogy valahogyan kiváltsák a tanárt ebből a rendszerből – például rádió vagy videokazetták segítségével –, de ezek egyike sem volt sikeres. A tanár és a tanári jelenlét továbbra is szükséges a tanításhoz. Az utóbbi évek nagy sikertörténete a Khan Akadémia, amelyet egy pénzügyi elemző, Salman Khan hozott létre. Eleinte csak az unokatestvéreinek akart segíteni a matematika tanulásában, amihez rövid videókat vett fel, amelyekben a képernyőre rajzolva magyarázott el dolgokat. Hogy a rokonok bármikor meg tudják nézni a videókat, felrakta ezeket a YouTube-ra, ahol hamar milliós nézettséget ért el. Ezen felbuzdulva hozta létre azt a szervezetet, amely rövid oktatási videók készítését tekinti feladatának. Amikor a Khan Akadémia megjelent, sokan úgy vélték, végre itt van az a rendszer, amely valóban alapjaiban fogja felforgatni az oktatást. Sok követője is akadt, egyre-másra jelentek meg az oktatóvideókat kínáló oldalak (magyar nyelven is). Az elmúlt néhány év azonban azt mutatja, hogy a nagy forradalom – ismét – elmaradt. Kiderült egyfelől, hogy nem elég videoleckéket csinálni, az is fontos, ki csinálja azokat. Khan nagyon jó tanár. Úgy érezzük, hogy valóban nekünk magyaráz, mintha a videón keresztül is képes lenne megteremteni azt a személyes kapcsolatot, amelyről korábban beszéltünk. A később ismertetett kifordított osztályterem sem mond le a tanár személyéről, csak nem az előadásra használja fel. A tanulási helyzet felépítése itt is fontos része a folyamatnak.

21. századi pedagógia

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 102 8

Egyre többet hallunk a pedagógiai gyakorlat megváltoztatásának szükségességéről. Erről szól a Digitális Oktatási Stratégia, de a legújabb PISA felmérések eredményei is kiemelték valamilyen adaptív változás szükségességét. Megváltoztak a diákok, a későbbi megélhetéshez szükséges képességek, általában a tudásról alkotott képünk és annak produktív használatának képlete is. Ahhoz, hogy hatékonyabb lehessen a közoktatás, ezeket a fontos változásokat a pedagógiai tanulmányokban is hasznos (és talán szükséges) lenne megjeleníteni. A tanártovábbképzésben egyre nagyobb igény mutatkozik az ilyen témájú, ám erősen gyakorlati jellegű, kiadványok iránt (pl. A 21. századi tanár meglepő sikere 2015-ben). Az egyetemi tanárképzésben, illetve a tanártovábbképzési programokban a jelenleg használt tankönyvek, kézikönyvek tovább gondolása, kiegészítése, az új oktatási paradigmához szükségszerűen és organikusan kapcsolódó kiadványra komoly szükség és igény lenne.

Hivatkozás: https://mersz.hu/nadori-prievara-21-szazadi-pedagogia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave