21. századi pedagógia
Projektleírási példák
- Cím: Kiadvány
- Témakör: dokumentumszerkesztés
- Szint: alap
- Előzetes ismeret: számítógép-használati alapok, gépelés
- Tantárgyi kapcsolódás: antológia (irodalom); Afrika-hírmondó (természetismeret)
- Szükséges idő: 3-4 óra (ebbe a szöveg megírása, összegyűjtése nem tartozik bele)
- Informatikai ismeretek: szövegszerkesztő használata; gépelés
- A projekt részletes ismertetése. A feladat egy legalább tízoldalas kiadvány elkészítése.
- A kiadványban használni kell a különféle tördelési eljárásokat: igazítás, behúzás, élőfej és élőláb, automatikus oldalszámozás, legalább egy kép beillesztése, stílusok használata, bekezdésformázás, tartalomjegyzék.
Feladat | 0 pont |
1 pont | 2 pont |
3 pont |
---|---|---|---|---|
Fájl elnevezése | A fájl elnevezéséből nem derül ki, kinek a munkája, és mi a munka |
A fájl elnevezése tartalmazza a szerzőt és a munka címét | ||
Szedéstükör | Nincs szedéstükör, a szöveg elrendezése nem szolgálja az olvashatóságot |
Vannak margók |
A dokumentum valamelyik klasszikus szedéstükröt alkalmazza |
A dokumentum több klasszikus szedéstükröt is alkalmaz |
Betűtípus | A betűtípus nem illik a tartalomhoz, nem használ formázást, nem jelenít meg minden magyar betűt | A betűtípus nem illik a tartalomhoz, nem használ formázást | A betűtípus nem illik a tartalomhoz, használ formázást |
A betűtípus(ok) illenek a tartalomhoz, a méretezés megfelelő, segíti az olvashatóságot, használ formázást |
Helyesírás | Sok a helyesírási hiba, elgépelés | Vannak helyesírási hibák |
Nincsenek helyesírási hibák | Nincsenek helyesírási hibák, az írásjelek (például nagykötőjel, gondolatjel, idézőjel stb.) használata szabályos |
Bekezdés | A bekezdések nincsenek formázva |
A bekezdések formázottak, de nem sorkizártak, előfordulnak fattyú- és árvasorok, nincs elválasztás |
A bekezdések formázottak, sorkizártak, behúzással, nincsenek fattyú- és árvasorok, nincs elválasztás |
A bekezdések formázottak, sorkizártak, behúzással, nincsenek fattyú- és árvasorok, használja az automatikus elválasztást az esetleges hibák javításával |
Oldalszámozás | Nincs oldalszámozás |
Az oldalszámozás kézzel van megoldva | Automatikus oldalszámozás az élőlábban |
Automatikus oldalszámozás az élőlábban a harmadik oldaltól kezdődően |
Élőfej | Nincs élőfej |
Oldalanként beírt élőfej | Automatikusan formázott |
Az adott oldal tartalmának megfelelő élőfej szakaszonként |
Kép | Nincs | Van, de nem jól méretezett |
Van, megfelelően méretezett | Van, megfelelően méretezett, körbefolyatott |
Lábjegyzetek | Nincs | Van | Formázott | |
Felsorolások, listák |
Nincs |
Kézileg készített | Automatikusan generált, formázott |
Automatikusan generált, formázott, többszintű |
- Cím: Kiselőadás
- Témakör: prezentáció
- Szint: haladó
- Előzetes ismeret: számítógép-használati alapok
- Tantárgyi kapcsolódás: természettudományok: globális problémák, történelem: polgárosodás
- Szükséges idő: 3-4 óra (ebbe a szöveg megírása, összegyűjtése nem tartozik bele)
- Informatikai ismeretek: képszerkesztő, prezentáció, gépelés
- A projekt részletes ismertetése. Olyan információátadás segítése, amikor fontos az előadás megtámogatása, képi információszerzés, például előadás háttere vagy egy infografikai megoldás kell.
Feladat | 0 pont |
1 pont | 2 pont |
3 pont |
---|---|---|---|---|
Fájl elnevezése | A fájl elnevezéséből nem derül ki, kinek a munkája, és mi a munka |
A fájl elnevezése tartalmazza a szerzőt és a munka címét | ||
Képszerkesztés | Beszúrva |
Megfelelő fájlformátum kiválasztása, a fájlformátumok közötti különbségek ismerete |
A megjelenítéshez megfelelően méretezett kép | |
Képszerkesztés effektusok I. |
Beszúrva |
Méret beállítása |
Kép és szöveg körbefuttatása | Kép és szöveg távolsága, igazítása |
Képszerkesztés effektusok II. |
Beszúrva |
Méret változtatása |
Levágás |
Méretarányok használata |
Képszerkesztés effektusok III. |
Beszúrva |
Háttér változtatása | Szín | Szín és kontraszt változtatása |
Képszerkesztés effektusok IV. |
Tükrözés |
Sokszorozás |
Átszínezés | |
Dia | Háttér | Stílus használata |
Egyéni háttér | Összetett egyéni háttér beállítása |
Dia és elrendezés | Használ címdiát |
Többféle elrendezést használ | Objektumok kombinálása |
Objektumok animálása egyszerűen |
Diaminta | Használ | |||
Animálás, áttűnés |
Van |
Célszerű animálások | Célszerű áttűnések |
Tartalomtól függő, esztétikus, a tartalmat segítő animálás és áttűnésbeállítások |
Vetítési beállítások |
Van |
Kattintásra |
Kattintásra és automatikus | Haladó ismeretek, például kirakati bemutató |
Objektumok használata | Csak szöveg |
Szöveg és kép | Szöveg, kép, táblázat |
Szöveg, kép, táblázat és például hang stb. |
Közös munka | Véleményezés |
- Cím: Számolás excelben
- Témakör: táblázatkezelés
- Szint: alap
- Előzetes ismeret: számítógép-használati alapok, matematikai alapok
- Tantárgyi kapcsolódás: komplex projektek, felmérések eredményének prezentálása, például matematika: statisztikaprojektek, történelem: adatfeldolgozás
- Szükséges idő: 3-4 óra (ebbe a szöveg megírása, összegyűjtése nem tartozik bele)
- Informatikai ismeretek: táblázatkezelés, gépelés, matematikai alapok
- A projekt részletes ismertetése. Olyan adatokkal kapcsolatos feladatok, amikor számokkal kell dolgozni. Esztétikus adatbemutatás, a táblázat szerkesztése, benne saját és beépített egyszerűbb függvények használata. Az adatok prezentálása a diagramtípusok segítségével.
Feladat | 0 pont |
1 pont | 2 pont |
3 pont |
---|---|---|---|---|
Fájl elnevezése | A fájl elnevezéséből nem derül ki, kinek a munkája, és mi a munka |
A fájl elnevezése tartalmazza a szerzőt és a munka címét | ||
Adattípus | Nincs beállítva |
Számként |
Megfelelő adattípus | Saját formátum megadása |
Cella | Nincs beállítás |
Minden adat jól látható, tartalma igazított | Minden adat jól látható, tartalma igazított, megfelelő a szövegirány | Minden adat jól látható, tartalma igazított, megfelelő a szövegirány, formázott tartalom |
Szegélyek, mintázatok |
Nincs |
Egyszerű vonalstílus, beállított | Vonalstílus, vastagság, szín beállított | Vonalstílus, vastagság, szín beállított, mintázatot is használ, beállított |
Saját képletek I. | Nincs | Hivatkozik cellákra, egy műveletet használ | Hivatkozik cellákra, két-három műveletet használ | Hivatkozik cellákra, több műveletet használ, hibamentesen másolható |
Saját képletek II. | Nincs | Hivatkozik cellákra, több műveletet használ | Összetett matematikai meggondolásokat tartalmazó, saját képlet | Hivatkozik cellákra (abszolút és relatív hivatkozás), több műveletet használ, hibamentesen másolható |
Beépített függvények I. |
Nincs |
ha, min, max |
ha, min, max, szum, átlag | min, max, szum, átlag, darab, darabteli, hibamentesen másolható |
Beépített függvények II. |
Nincs |
ha többszörösen beágyazva | További statisztikai függvények, például szórás | Statisztikai és matematikai függvények, például gyök, PI(), hibamentesen másolható |
Beépített függvények III. |
Nincs |
hol.van |
Index |
Index (hol.van), hibamentesen másolható |
Beépített függvények IV. |
Nincs |
fkeres |
fkeres, vkeres |
Kereső függvények használata, hibamentesen másolható |
Beépített függvények V. |
Nincs |
Adatbázisfüggvények |
Adatbázis- és feltételes, például szumha függvény |
Adatbázis- és feltételes, például szumha függvényekkel műveletek, hibamentesen másolható |
Beépített függvények VI. |
Nincs |
Dátum, szövegfüggvények | Dátum, idő, összetettebb szövegfüggvények | Dátum, idő, szövegfüggvényekkel műveletek, hibamentesen másolható |
Diagram I. | Nincs | Van egyszerű, megfelelően választott diagramtípus | Minden felirat jól látható, jó a típus | Minden felirat jól látható, jó a típus, megfelelő a tengelyek skálázása |
Diagram II. | Van egyszerű, megfelelően választott diagramtípus | Minden felirat jól látható, jó a típus, megfelelő a tengelyek skálázása |
Ha kell, van cím, tengelyfelirat, jelmagyarázat | Vezérvonalak, minták kitöltése nem automatikus |
Diagram III. | Van egyszerű, megfelelően választott diagramtípus | Több adatsoros diagram | Módosított kitöltés | Feladatnak megfelelő, látható tengelyfelirat, például forgatás |
Nyomtatási kép | Nincs | Minden jól látható |
Élőfej beállítva | Élőfej és élőláb beállítva |
Tartalomjegyzék
- 21. századi pedagógia
- Impresszum
- ELŐSZÓ
- I. A digitális pedagógia elmélete
- II. A digitális pedagógia gyakorlata
- III. Digitális iskola lépésről lépésre
- Függelék
- Köszönetnyilvánítás
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2018
ISBN: 978 963 454 102 8
Egyre többet hallunk a pedagógiai gyakorlat megváltoztatásának szükségességéről. Erről szól a Digitális Oktatási Stratégia, de a legújabb PISA felmérések eredményei is kiemelték valamilyen adaptív változás szükségességét. Megváltoztak a diákok, a későbbi megélhetéshez szükséges képességek, általában a tudásról alkotott képünk és annak produktív használatának képlete is.
Ahhoz, hogy hatékonyabb lehessen a közoktatás, ezeket a fontos változásokat a pedagógiai tanulmányokban is hasznos (és talán szükséges) lenne megjeleníteni. A tanártovábbképzésben egyre nagyobb igény mutatkozik az ilyen témájú, ám erősen gyakorlati jellegű, kiadványok iránt (pl. A 21. századi tanár meglepő sikere 2015-ben). Az egyetemi tanárképzésben, illetve a tanártovábbképzési programokban a jelenleg használt tankönyvek, kézikönyvek tovább gondolása, kiegészítése, az új oktatási paradigmához szükségszerűen és organikusan kapcsolódó kiadványra komoly szükség és igény lenne.
Hivatkozás: https://mersz.hu/nadori-prievara-21-szazadi-pedagogia//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero