Nádori Gergely, Prievara Tibor

21. századi pedagógia


Projektleírási példák

  • Cím: Kiadvány
  • Témakör: dokumentumszerkesztés
  • Szint: alap
  • Előzetes ismeret: számítógép-használati alapok, gépelés
  • Tantárgyi kapcsolódás: antológia (irodalom); Afrika-hírmondó (természetismeret)
  • Szükséges idő: 3-4 óra (ebbe a szöveg megírása, összegyűjtése nem tartozik bele)
  • Informatikai ismeretek: szövegszerkesztő használata; gépelés
  • A projekt részletes ismertetése. A feladat egy legalább tízoldalas kiadvány elkészítése.
  • A kiadványban használni kell a különféle tördelési eljárásokat: igazítás, behúzás, élőfej és élőláb, automatikus oldalszámozás, legalább egy kép beillesztése, stílusok használata, bekezdésformázás, tartalomjegyzék.
 
A projekt értékelése – értékelőtáblázat (maximum 30 pont)
Feladat
0 pont
1 pont
2 pont
3 pont
Fájl elnevezése
A fájl elnevezéséből nem derül ki, kinek a munkája, és mi a munka
A fájl elnevezése tartalmazza a szerzőt és a munka címét
Szedéstükör
Nincs szedéstükör, a szöveg elrendezése nem szolgálja az olvashatóságot
Vannak margók
A dokumentum valamelyik klasszikus szedéstükröt alkalmazza
A dokumentum több klasszikus szedéstükröt is alkalmaz
Betűtípus
A betűtípus nem illik a tartalomhoz, nem használ formázást, nem jelenít meg minden magyar betűt
A betűtípus nem illik a tartalomhoz, nem használ formázást
A betűtípus nem illik a tartalomhoz, használ formázást
A betűtípus(ok) illenek a tartalomhoz, a méretezés megfelelő, segíti az olvashatóságot, használ formázást
Helyesírás
Sok a helyesírási hiba, elgépelés
Vannak helyesírási hibák
Nincsenek helyesírási hibák
Nincsenek helyesírási hibák, az írásjelek (például nagykötőjel, gondolatjel, idézőjel stb.) használata szabályos
Bekezdés
A bekezdések nincsenek formázva
A bekezdések formázottak, de nem sorkizártak, előfordulnak fattyú- és árvasorok, nincs elválasztás
A bekezdések formázottak, sorkizártak, behúzással, nincsenek fattyú- és árvasorok, nincs elválasztás
A bekezdések formázottak, sorkizártak, behúzással, nincsenek fattyú- és árvasorok, használja az automatikus elválasztást az esetleges hibák javításával
Oldalszámozás
Nincs oldalszámozás
Az oldalszámozás kézzel van megoldva
Automatikus oldalszámozás az élőlábban
Automatikus oldalszámozás az élőlábban a harmadik oldaltól kezdődően
Élőfej
Nincs élőfej
Oldalanként beírt élőfej
Automatikusan formázott
Az adott oldal tartalmának megfelelő élőfej szakaszonként
Kép
Nincs
Van, de nem jól méretezett
Van, megfelelően méretezett
Van, megfelelően méretezett, körbefolyatott
Lábjegyzetek
Nincs
Van
Formázott
Felsorolások, listák
Nincs
Kézileg készített
Automatikusan generált, formázott
Automatikusan generált, formázott, többszintű
 
 
  • Cím: Kiselőadás
  • Témakör: prezentáció
  • Szint: haladó
  • Előzetes ismeret: számítógép-használati alapok
  • Tantárgyi kapcsolódás: természettudományok: globális problémák, történelem: polgárosodás
  • Szükséges idő: 3-4 óra (ebbe a szöveg megírása, összegyűjtése nem tartozik bele)
  • Informatikai ismeretek: képszerkesztő, prezentáció, gépelés
  • A projekt részletes ismertetése. Olyan információátadás segítése, amikor fontos az előadás megtámogatása, képi információszerzés, például előadás háttere vagy egy infografikai megoldás kell.
 
A projekt értékelése – értékelőtáblázat (maximum 39 pont)
Feladat
0 pont
1 pont
2 pont
3 pont
Fájl elnevezése
A fájl elnevezéséből nem derül ki, kinek a munkája, és mi a munka
A fájl elnevezése tartalmazza a szerzőt és a munka címét
Képszerkesztés
Beszúrva
Megfelelő fájlformátum kiválasztása, a fájlformátumok közötti különbségek ismerete
A megjelenítéshez megfelelően méretezett kép
Képszerkesztés effektusok I.
Beszúrva
Méret beállítása
Kép és szöveg körbefuttatása
Kép és szöveg távolsága, igazítása
Képszerkesztés effektusok II.
Beszúrva
Méret változtatása
Levágás
Méretarányok használata
Képszerkesztés effektusok III.
Beszúrva
Háttér változtatása
Szín
Szín és kontraszt változtatása
Képszerkesztés effektusok IV.
Tükrözés
Sokszorozás
Átszínezés
Dia
Háttér
Stílus használata
Egyéni háttér
Összetett egyéni háttér beállítása
Dia és elrendezés
Használ címdiát
Többféle elrendezést használ
Objektumok kombinálása
Objektumok animálása egyszerűen
Diaminta
Használ
Animálás, áttűnés
Van
Célszerű animálások
Célszerű áttűnések
Tartalomtól függő, esztétikus, a tartalmat segítő animálás és áttűnésbeállítások
Vetítési beállítások
Van
Kattintásra
Kattintásra és automatikus
Haladó ismeretek, például kirakati bemutató
Objektumok használata
Csak szöveg
Szöveg és kép
Szöveg, kép, táblázat
Szöveg, kép, táblázat és például hang stb.
Közös munka
Véleményezés
 
 
  • Cím: Számolás excelben
  • Témakör: táblázatkezelés
  • Szint: alap
  • Előzetes ismeret: számítógép-használati alapok, matematikai alapok
  • Tantárgyi kapcsolódás: komplex projektek, felmérések eredményének prezentálása, például matematika: statisztikaprojektek, történelem: adatfeldolgozás
  • Szükséges idő: 3-4 óra (ebbe a szöveg megírása, összegyűjtése nem tartozik bele)
  • Informatikai ismeretek: táblázatkezelés, gépelés, matematikai alapok
  • A projekt részletes ismertetése. Olyan adatokkal kapcsolatos feladatok, amikor számokkal kell dolgozni. Esztétikus adatbemutatás, a táblázat szerkesztése, benne saját és beépített egyszerűbb függvények használata. Az adatok prezentálása a diagramtípusok segítségével.
 
A projekt értékelése – értékelőtáblázat (maximum 48 pont)
Feladat
0 pont
1 pont
2 pont
3 pont
Fájl elnevezése
A fájl elnevezéséből nem derül ki, kinek a munkája, és mi a munka
A fájl elnevezése tartalmazza a szerzőt és a munka címét
Adattípus
Nincs beállítva
Számként
Megfelelő adattípus
Saját formátum megadása
Cella
Nincs beállítás
Minden adat jól látható, tartalma igazított
Minden adat jól látható, tartalma igazított, megfelelő a szövegirány
Minden adat jól látható, tartalma igazított, megfelelő a szövegirány, formázott tartalom
Szegélyek, mintázatok
Nincs
Egyszerű vonalstílus, beállított
Vonalstílus, vastagság, szín beállított
Vonalstílus, vastagság, szín beállított, mintázatot is használ, beállított
Saját képletek I.
Nincs
Hivatkozik cellákra, egy műveletet használ
Hivatkozik cellákra, két-három műveletet használ
Hivatkozik cellákra, több műveletet használ, hibamentesen másolható
Saját képletek II.
Nincs
Hivatkozik cellákra, több műveletet használ
Összetett matematikai meggondolásokat tartalmazó, saját képlet
Hivatkozik cellákra (abszolút és relatív hivatkozás), több műveletet használ, hibamentesen másolható
Beépített függvények I.
Nincs
ha, min, max
ha, min, max, szum, átlag
min, max, szum, átlag, darab, darabteli, hibamentesen másolható
Beépített függvények II.
Nincs
ha többszörösen beágyazva
További statisztikai függvények, például szórás
Statisztikai és matematikai függvények, például gyök, PI(), hibamentesen másolható
Beépített függvények III.
Nincs
hol.van
Index
Index (hol.van), hibamentesen másolható
Beépített függvények IV.
Nincs
fkeres
fkeres, vkeres
Kereső függvények használata, hibamentesen másolható
Beépített függvények V.
Nincs
Adatbázisfüggvények
Adatbázis- és feltételes, például szumha függvény
Adatbázis- és feltételes, például szumha függvényekkel műveletek, hibamentesen másolható
Beépített függvények VI.
Nincs
Dátum, szövegfüggvények
Dátum, idő, összetettebb szövegfüggvények
Dátum, idő, szövegfüggvényekkel műveletek, hibamentesen másolható
Diagram I.
Nincs
Van egyszerű, megfelelően választott diagramtípus
Minden felirat jól látható, jó a típus
Minden felirat jól látható, jó a típus, megfelelő a tengelyek skálázása
Diagram II.
Van egyszerű, megfelelően választott diagramtípus
Minden felirat jól látható, jó a típus, megfelelő a tengelyek skálázása
Ha kell, van cím, tengelyfelirat, jelmagyarázat
Vezérvonalak, minták kitöltése nem automatikus
Diagram III.
Van egyszerű, megfelelően választott diagramtípus
Több adatsoros diagram
Módosított kitöltés
Feladatnak megfelelő, látható tengelyfelirat, például forgatás
Nyomtatási kép
Nincs
Minden jól látható
Élőfej beállítva
Élőfej és élőláb beállítva

21. századi pedagógia

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 102 8

Egyre többet hallunk a pedagógiai gyakorlat megváltoztatásának szükségességéről. Erről szól a Digitális Oktatási Stratégia, de a legújabb PISA felmérések eredményei is kiemelték valamilyen adaptív változás szükségességét. Megváltoztak a diákok, a későbbi megélhetéshez szükséges képességek, általában a tudásról alkotott képünk és annak produktív használatának képlete is. Ahhoz, hogy hatékonyabb lehessen a közoktatás, ezeket a fontos változásokat a pedagógiai tanulmányokban is hasznos (és talán szükséges) lenne megjeleníteni. A tanártovábbképzésben egyre nagyobb igény mutatkozik az ilyen témájú, ám erősen gyakorlati jellegű, kiadványok iránt (pl. A 21. századi tanár meglepő sikere 2015-ben). Az egyetemi tanárképzésben, illetve a tanártovábbképzési programokban a jelenleg használt tankönyvek, kézikönyvek tovább gondolása, kiegészítése, az új oktatási paradigmához szükségszerűen és organikusan kapcsolódó kiadványra komoly szükség és igény lenne.

Hivatkozás: https://mersz.hu/nadori-prievara-21-szazadi-pedagogia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave