Nádori Gergely, Prievara Tibor

21. századi pedagógia


SCL és a pedagógiai paradigmák

Ha jobban megnézzük, az SCL gyakorlatilag ötvözte és új kontextusban átfogalmazta a nagyobb pedagógiai tanuláselméletek egyes elemeit. Az első a behaviorizmus feedback mechanizmusa volt. Akár Skinner tanulógépére gondolunk, akár arra, hogy képes volt galambokkal komoly pingpongmeccseket játszatni, láthatjuk, hogy a kis részekre lebontott tanulási folyamat segítségével hogyan lehet bárkit (vagy bármit) gyakorlatilag bármire megtanítani. A titok – sommásan – az, hogy a kis lépések során a számunkra kedves válaszokat jutalmazzuk, a nem kedveseket pedig büntetjük. A visszacsatolások hosszú sora nyomán lassan kialakul az általunk megkívánt viselkedés. Bár a feedback hasznát kevesen vitatnák a mai pedagógusok közül, a tanulógépek behaviorista mintája már nem igazán korszerű gondolat. Nem kizárt, hogy a pingpong mozdulatait és szabályait megtaníthatjuk a galamboknak, mégsem valószínű, hogy egy lusta szombaton az egyik galamb majd kihívja a másikat egy meccsre, azt ugyanis nem értik, hogy miért kell mindezt megtanulniuk.

21. századi pedagógia

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 102 8

Egyre többet hallunk a pedagógiai gyakorlat megváltoztatásának szükségességéről. Erről szól a Digitális Oktatási Stratégia, de a legújabb PISA felmérések eredményei is kiemelték valamilyen adaptív változás szükségességét. Megváltoztak a diákok, a későbbi megélhetéshez szükséges képességek, általában a tudásról alkotott képünk és annak produktív használatának képlete is. Ahhoz, hogy hatékonyabb lehessen a közoktatás, ezeket a fontos változásokat a pedagógiai tanulmányokban is hasznos (és talán szükséges) lenne megjeleníteni. A tanártovábbképzésben egyre nagyobb igény mutatkozik az ilyen témájú, ám erősen gyakorlati jellegű, kiadványok iránt (pl. A 21. századi tanár meglepő sikere 2015-ben). Az egyetemi tanárképzésben, illetve a tanártovábbképzési programokban a jelenleg használt tankönyvek, kézikönyvek tovább gondolása, kiegészítése, az új oktatási paradigmához szükségszerűen és organikusan kapcsolódó kiadványra komoly szükség és igény lenne.

Hivatkozás: https://mersz.hu/nadori-prievara-21-szazadi-pedagogia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave