Nádori Gergely, Prievara Tibor

21. századi pedagógia


Generációs elméletek

Bár érdekes lenne egészen a humanizmus születéséig visszanyúlni a különböző generációk elemzésében, most csak a 20. század közepénél vesszük fel a fonalat. A pedagógusok legnagyobb része jelenleg az úgynevezett X generáció tagjai közül kerül ki. Ők azok, akik 1960 és 1980 között születtek (bár különböző kutatók máshol húzzák meg az alsó határt, van, akinél 1965 a kezdet). Az X generáció egy céltudatos, jó munkamorálú, a szakmai és a társadalmi ranglétrán az előrelépés lehetőségében gondolkodó, komplex rendszerekben és cégeknél jól működő korosztály. A hetvenes–nyolcvanas évek „kulcsos gyerekei” a rendszerváltás örvényében munkát, biztonságot, előmenetelt remélve élték az életüket. Sokan emlékszünk még a kilencvenes évek „makkos cipős” vállalkozóira, illetve a magához a „vállalkozó” szóhoz kapcsolódó, erősen negatív érzésekre. Szüleik sajnálták kényszervállalkozó gyermeküket, és – bár próbáltak pozitívak maradni – titokban abban reménykedtek, hogy egyszer majd csak lesz a gyereknek végre rendes állása.

21. századi pedagógia

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 102 8

Egyre többet hallunk a pedagógiai gyakorlat megváltoztatásának szükségességéről. Erről szól a Digitális Oktatási Stratégia, de a legújabb PISA felmérések eredményei is kiemelték valamilyen adaptív változás szükségességét. Megváltoztak a diákok, a későbbi megélhetéshez szükséges képességek, általában a tudásról alkotott képünk és annak produktív használatának képlete is. Ahhoz, hogy hatékonyabb lehessen a közoktatás, ezeket a fontos változásokat a pedagógiai tanulmányokban is hasznos (és talán szükséges) lenne megjeleníteni. A tanártovábbképzésben egyre nagyobb igény mutatkozik az ilyen témájú, ám erősen gyakorlati jellegű, kiadványok iránt (pl. A 21. századi tanár meglepő sikere 2015-ben). Az egyetemi tanárképzésben, illetve a tanártovábbképzési programokban a jelenleg használt tankönyvek, kézikönyvek tovább gondolása, kiegészítése, az új oktatási paradigmához szükségszerűen és organikusan kapcsolódó kiadványra komoly szükség és igény lenne.

Hivatkozás: https://mersz.hu/nadori-prievara-21-szazadi-pedagogia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave