Nádori Gergely, Prievara Tibor

21. századi pedagógia


Tanulásszervezés a digitális térben

Az IKT-eszközök rendszeres használata átírja (átírhatja) a tanórák szerkezetét, menetét. Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány példát, amelyek kisebb-nagyobb mértékben változást hozhatnak. A digitális iskola programok személyes tapasztalatai azt mutatják, hogy a technológia önmagában nem hoz semmilyen változást – vagy nem feltétlenül. Az IKT-eszközök 21. századi pedagógiát támogató, sikeres integrációja elsősorban nem technológiai, hanem pedagógiai kérdés. Amennyiben valóban a 21. századi pedagógia értékeit tartjuk fontosnak, logikusan az eszközök megválasztásában is ehhez fogunk alkalmazkodni. Belátható, hogy ha egy tanár elkötelezett a frontális tanítás mellett, az IKT-használat az ő óráin másként fog megjelenni, mint egy olyan pedagógus gyakorlatában, aki az együttműködés és a tudásépítés képességeinek fejlesztését helyezi előtérbe. Az előbbi számára hatalmas segítség lehet egy prezentációs szoftver (például Powerpoint vagy Prezi), az utóbbi gyakrabban használja a Teams kollaborációs felületét, ahol a diákok közösen tudnak dolgozni bármilyen feladaton, projekten. Ezzel nem azt szeretnénk mondani, hogy a frontális tanítás rossz, vagy nem lehet helye a tanórákon. Pusztán az arányok és a tanítási folyamat fókusza megválasztásának a választott eszközökre gyakorolt hatását szerettük volna bemutatni.

21. századi pedagógia

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 102 8

Egyre többet hallunk a pedagógiai gyakorlat megváltoztatásának szükségességéről. Erről szól a Digitális Oktatási Stratégia, de a legújabb PISA felmérések eredményei is kiemelték valamilyen adaptív változás szükségességét. Megváltoztak a diákok, a későbbi megélhetéshez szükséges képességek, általában a tudásról alkotott képünk és annak produktív használatának képlete is. Ahhoz, hogy hatékonyabb lehessen a közoktatás, ezeket a fontos változásokat a pedagógiai tanulmányokban is hasznos (és talán szükséges) lenne megjeleníteni. A tanártovábbképzésben egyre nagyobb igény mutatkozik az ilyen témájú, ám erősen gyakorlati jellegű, kiadványok iránt (pl. A 21. századi tanár meglepő sikere 2015-ben). Az egyetemi tanárképzésben, illetve a tanártovábbképzési programokban a jelenleg használt tankönyvek, kézikönyvek tovább gondolása, kiegészítése, az új oktatási paradigmához szükségszerűen és organikusan kapcsolódó kiadványra komoly szükség és igény lenne.

Hivatkozás: https://mersz.hu/nadori-prievara-21-szazadi-pedagogia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave