Bánréti Zoltán (szerk.)

Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXIX.

Kísérletes nyelvészet


Bevezetés

A beszéd több szintű struktúrával rendelkező hangsor. Mire a beszéd ilyen struktúrával és jelentéssel bíró kommunikációs eszközzé válik a csecsemő számára, addig a fiatal nyelvtanuló számos feladattal szembesül: a nyelv minden szintjén sok tanulnivalója van. Ahhoz, hogy elindulhasson a beszéd megértéséhez és produkciójához vezető úton, először is meg kell fejtenie a beszéd struktúrájának legalapvetőbb elemeit. A beszédtanulás első lépése a beszéd alapvető építőköveinek, a beszédhangoknak az elsajátítása. Ennek megértéséhez fel kell tárni, hogy a csecsemők milyen képességekkel rendelkeznek, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy hangsorokból szabályosságokat emeljenek ki, felfedezzék, reprezentálják és megjegyezzék, hogy milyen elemekből épül fel a beszéd magasabb szintű szerkezete. Ebben a cikkben kísérletet teszünk arra, hogy bemutassuk a beszédhangok elsajátítását lehetővé tevő képességeket és megjelenésüket a korai fejlődés során. Az első és talán legalapvetőbb kérdés a csecsemők tanulási képességeit illetően, hogy valóban többféle képességről van‑e szó, avagy a különböző típusú struktúrák felfedezése visszavezethető egyetlen közös tényezőre, a statisztikai tanulásra. A statisztikai tanulás (összefoglaló cikkekért l. Aslin–Newport 2012; Schapiro–Turk-Browne 2015) általános értelemben a környező világból származó információk statisztikai szabályosságainak kiemelése, tárolása és felhasználása a viselkedés irányításában. Ahogyan Brunswik (1956) már a pszichológia modern történetének elején felhívta rá a figyelmet, a mindennapi életben valószínűleg az érzékszerveinkhez beérkező minden információ stochasztikus természetű: a külvilágban éppen jelen lévő tárgyak és események kombinációja, valamint az organizmus lehetősége az ezekből származó jelek érzékelésére mindig egyedi. Ahhoz, hogy tájékozódni tudjunk a világban, az egyedi helyzetekből ki kell emelni a közöst, a szabályszerűt. Ez teszi lehetővé, hogy azonosítsuk a környezet tárgyait és a velük való interakció számára felhasználható leírást tudjunk készíteni viselkedésükről. Ehhez a legfontosabb statisztikai jellemzőket a különböző közvetlenül érzékelhető tulajdonságok együttes előfordulásának gyakorisága, a már azonosított egységek előfordulási gyakorisága és az egységek egymásra következésének gyakorisága jelentik. Az első az egységek azonosításához szükséges (pl. egy magánhangzót a formánsok kombinációja határoz meg); a második valamilyen egységnek az adott környezetben/helyzetben várható előfordulásáról tájékoztat (pl. a kuplung szó gyakori előfordulása alapján gondolhatjuk, hogy autókról folyik a szó); a harmadik pedig az eseménysorozatok előrejelzéséhez, egységeik elhatárolásához ad fontos információkat (pl. a szavakra bontáshoz vagy egy mondat befejezésének előrevételezéséhez). A statisztikai tanulás elve az előbbiekből következően skálázható, azaz vonatkozhat kisebb vagy nagyobb egységekre, mint például fonémákra vagy szavakra.

Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXIX.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 059 933 7


A kiadvány regisztrációval szabadon elérhető.

Ez a kötet kísérletes nyelvészeti tanulmányokat tartalmaz, azaz olyan kutatások eredményeit ismerteti, amelyek egy tág értelemben vett „laboratóriumban" végzett kísérletek eredményein alapulnak. A kötet koncepciója szerint mind a legmodernebb technikai eszközrendszerekkel felszerelt kísérleti laboratóriumi struktúra, mind valamilyen speciális terep (óvoda, iskola, rehabilitációs intézet), mind pedig az internet, például a Facebook is szolgálhat kísérlet lefuttatásának kereteként. A nyelvészetben alkalmazott kísérletek módszertana természetesen követi a tudományos kísérletek általános paradigmáját és megőrzi annak lényeges jegyét: hogy megismételhető, objektív legyen.

Amíg számos interdiszciplináris területen, így például a neurolingvisztikában és a pszicholingvisztikában, a tudományos kísérleteket a 19. század óta alkalmazzák, addig az olyan nyelvészeti témákban, mint a nyelvtan készítése, a nyelvleírás, viszonylag újabb fejlemény a kísérletes módszertan alkalmazása. Ezt sok minden motiválta, többek között a kurrens nyelvészeti modellek, elméletek és variánsaik versengései és ennek kapcsán olyan objektív bizonyítékok keresése, amelyek csak kísérleti helyzetekben állíthatók elő.

Kötetünk tanulmányait négy tematikus egység szerint csoportosítottuk: 1. Nyelvleírási kérdések, 2. Nyelvelsajátítás, 3. A mesterségesnyelvtan-elsajátítási paradigma alkalmazásai, 4. Nyelvi zavarok.

A szerzők között nemcsak a terület jelentős ismertségű személyiségei, hanem külföldről korábban hazatért, vagy más országokban dolgozó és az itthoniakkal szoros kapcsolatokat fenntartó, sőt Magyarországon működő külföldi kutatók is megtalálhatók, példázva a magyarországi nyelvészet nemzetközi beágyazottságát. Nyolc tanulmány esetében a szerzők mellékeltek a kísérleteik hátteréhez, például az adatbázisokhoz, vagy a keretként szolgáló kutatási projekthez és kutatócsoporthoz elvezető internetes linkeket, melyeket QR-kódok formájában adunk meg. A QR-kódok okostelefonnal azonnal aktív linkekre fordíthatók.

Hivatkozás: https://mersz.hu/altalanos-nyelveszeti-tanulmanyok-xxix//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave