Bánréti Zoltán (szerk.)

Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXIX.

Kísérletes nyelvészet


A statisztikai tanulás szerepe a beszédhangok elsajátításában

Ma már számos eredmény utal arra, hogy a velünk született perceptuális érzékenységnek az anyanyelvhez történő adaptálásában fontos szerepet játszik a kezdeti fonématér statisztikai tanulás hatására történő újraszerveződése (Kuhl 2000; 2004; Werker–Curtin 2005; Saffran et al. 2006; Wanrooij et al. 2014). Az újraszerveződést szükségessé teszi az is, hogy lehetnek olyan megkülönböztetések is az anyanyelvben, amelyek a korai készletben nem elérhetők (Narayan et al. 2010; Sato et al. 2010; 2012). A zöngekezdeti idő dimenziója mentén például a csecsemők egyetemesen érzékenyek az angol és a thai nyelvben megjelenő kontrasztokra, de a spanyol vagy a kikuju különbségekre nem: a spanyol és kikuju csecsemőknek ezt később kell az anyanyelvi input alapján megtanulniuk (Lasky et al. 1975; Streeter 1976). A születéskor elérhető anyanyelvi kontrasztok pedig nemcsak fennmaradnak, hanem idővel pontosabbá és hatékonyabbá is válik a megkülönböztetésük (Kuhl et al. 2001; 2006; Polka et al. 2001).

Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXIX.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 059 933 7


A kiadvány regisztrációval szabadon elérhető.

Ez a kötet kísérletes nyelvészeti tanulmányokat tartalmaz, azaz olyan kutatások eredményeit ismerteti, amelyek egy tág értelemben vett „laboratóriumban" végzett kísérletek eredményein alapulnak. A kötet koncepciója szerint mind a legmodernebb technikai eszközrendszerekkel felszerelt kísérleti laboratóriumi struktúra, mind valamilyen speciális terep (óvoda, iskola, rehabilitációs intézet), mind pedig az internet, például a Facebook is szolgálhat kísérlet lefuttatásának kereteként. A nyelvészetben alkalmazott kísérletek módszertana természetesen követi a tudományos kísérletek általános paradigmáját és megőrzi annak lényeges jegyét: hogy megismételhető, objektív legyen.

Amíg számos interdiszciplináris területen, így például a neurolingvisztikában és a pszicholingvisztikában, a tudományos kísérleteket a 19. század óta alkalmazzák, addig az olyan nyelvészeti témákban, mint a nyelvtan készítése, a nyelvleírás, viszonylag újabb fejlemény a kísérletes módszertan alkalmazása. Ezt sok minden motiválta, többek között a kurrens nyelvészeti modellek, elméletek és variánsaik versengései és ennek kapcsán olyan objektív bizonyítékok keresése, amelyek csak kísérleti helyzetekben állíthatók elő.

Kötetünk tanulmányait négy tematikus egység szerint csoportosítottuk: 1. Nyelvleírási kérdések, 2. Nyelvelsajátítás, 3. A mesterségesnyelvtan-elsajátítási paradigma alkalmazásai, 4. Nyelvi zavarok.

A szerzők között nemcsak a terület jelentős ismertségű személyiségei, hanem külföldről korábban hazatért, vagy más országokban dolgozó és az itthoniakkal szoros kapcsolatokat fenntartó, sőt Magyarországon működő külföldi kutatók is megtalálhatók, példázva a magyarországi nyelvészet nemzetközi beágyazottságát. Nyolc tanulmány esetében a szerzők mellékeltek a kísérleteik hátteréhez, például az adatbázisokhoz, vagy a keretként szolgáló kutatási projekthez és kutatócsoporthoz elvezető internetes linkeket, melyeket QR-kódok formájában adunk meg. A QR-kódok okostelefonnal azonnal aktív linkekre fordíthatók.

Hivatkozás: https://mersz.hu/altalanos-nyelveszeti-tanulmanyok-xxix//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave