Bánréti Zoltán (szerk.)

Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXIX.

Kísérletes nyelvészet


A specifikus nyelvi zavar magyarázata

A nyelvi zavar kialakulását magyarázó elméletek többsége a nyelvelsajátítást tapasztalati úton történő konstruktív tanulásként értelmezi. Ebben a keretben a nyelvi zavar kialakulásának magyarázata egyesek szerint általános feldolgozásbeli elmaradás (pl. Marchman–Bates 1994; Leonard 1998), mások szerint valamilyen, a nyelvtanulásban kulcsfontosságú kognitív alrendszer specifikus zavara (Gathercole–Baddeley 1990; Tallal–Piercy 1973), illetve a nyelven kívüli, általános tanulási/emlékezeti mechanizmusok egyikének zavara (Ullman–Pierpont 2005; Hsu–Bishop 2011). Jelen vizsgálatunknak nem célja ezek között dönteni, mégis érdemes a morfológiai gazdagság hipotézisét (Leonard 2007) megemlíteni. Ez a modell a versengési modell alapfogalmait alkalmazza az SNYZ-re, így a vizsgált toldalékmorfémák hozzáférhetőségét és megbízhatóságát összefüggésbe hozza e gyerekcsoport feldolgozási sajátosságaival. Ennek alapján alkalmas lehet az SNYZ-csoportnak a magyar birtoklásmondatok produkciójában mutatott teljesítményének előrejelzésére.

Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXIX.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 059 933 7


A kiadvány regisztrációval szabadon elérhető.

Ez a kötet kísérletes nyelvészeti tanulmányokat tartalmaz, azaz olyan kutatások eredményeit ismerteti, amelyek egy tág értelemben vett „laboratóriumban" végzett kísérletek eredményein alapulnak. A kötet koncepciója szerint mind a legmodernebb technikai eszközrendszerekkel felszerelt kísérleti laboratóriumi struktúra, mind valamilyen speciális terep (óvoda, iskola, rehabilitációs intézet), mind pedig az internet, például a Facebook is szolgálhat kísérlet lefuttatásának kereteként. A nyelvészetben alkalmazott kísérletek módszertana természetesen követi a tudományos kísérletek általános paradigmáját és megőrzi annak lényeges jegyét: hogy megismételhető, objektív legyen.

Amíg számos interdiszciplináris területen, így például a neurolingvisztikában és a pszicholingvisztikában, a tudományos kísérleteket a 19. század óta alkalmazzák, addig az olyan nyelvészeti témákban, mint a nyelvtan készítése, a nyelvleírás, viszonylag újabb fejlemény a kísérletes módszertan alkalmazása. Ezt sok minden motiválta, többek között a kurrens nyelvészeti modellek, elméletek és variánsaik versengései és ennek kapcsán olyan objektív bizonyítékok keresése, amelyek csak kísérleti helyzetekben állíthatók elő.

Kötetünk tanulmányait négy tematikus egység szerint csoportosítottuk: 1. Nyelvleírási kérdések, 2. Nyelvelsajátítás, 3. A mesterségesnyelvtan-elsajátítási paradigma alkalmazásai, 4. Nyelvi zavarok.

A szerzők között nemcsak a terület jelentős ismertségű személyiségei, hanem külföldről korábban hazatért, vagy más országokban dolgozó és az itthoniakkal szoros kapcsolatokat fenntartó, sőt Magyarországon működő külföldi kutatók is megtalálhatók, példázva a magyarországi nyelvészet nemzetközi beágyazottságát. Nyolc tanulmány esetében a szerzők mellékeltek a kísérleteik hátteréhez, például az adatbázisokhoz, vagy a keretként szolgáló kutatási projekthez és kutatócsoporthoz elvezető internetes linkeket, melyeket QR-kódok formájában adunk meg. A QR-kódok okostelefonnal azonnal aktív linkekre fordíthatók.

Hivatkozás: https://mersz.hu/altalanos-nyelveszeti-tanulmanyok-xxix//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave