Bánréti Zoltán (szerk.)

Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXIX.

Kísérletes nyelvészet


Topik, fókusz és határozatlan számneves kifejezések

A topik és fókusz kifejezések jelen írásban az információszerkezet (IS) fogalmaiként szerepelnek. E fogalmak konkrétan abból a felfogásból származnak, amely az IS-t a beszélők azonnali kommunikációs szükségleteinek megfelelő, mondatszintű információcsomagolásként (Chafe 1976), vagy más megközelítésben: a közös ismerethalmaz igazgatásaként (Common Ground management, Krifka 2008) írják le. A topik kifejezés tanulmányunkban (hacsak nem jelezzük külön másként) a mondat „pszichológiai alanyára” utal (Gabelentz 1986). A topik kifejezés referense az az entitás, „amelyről” a mondat szól (Reinhart 1981; Portner–Yabushita 1998), és amelyen ellenőrizhető egy mondat által kifejezett állítás igazságértéke (Strawson 1964). A topik NP-k nem feltétlen adottak a diskurzusban (Reinhart 1981; Frascarelli–Hinterhölzl 2007), de az őket tartalmazó mondatok egzisztenciális előfeltevést hordoznak: ti. azt, hogy a topik NP (ill. annak főnévi restriktora) által jelölt halmaz nem üres (Strawson 1950; 1952; Cresti 1995). Ennek megfelelően a prototipikus topikok referenciális határozott főnévi kifejezések, melyekhez (egyebek mellett) ugyanaz az egzisztenciális előfeltevés társul lexikálisan, amelyet a topik státusz is magával von. Ha a topik határozatlan, akkor specifikus kifejezésként értelmeződik.1 Így a (3a) példában a topik szerepet betöltő egy lány kifejezés szükségképpen egy olyan lányhalmaz elemeként értelmeződik, amely vagy jelen van a diskurzusban, vagy attól függetlenül elérhető. Ezzel szemben, ha ugyanez a kifejezés az információszerkezetileg semleges, ige mögötti helyen fordul elő (3b), akkor ugyanez a megkötés nem vonatkozik rá.

Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXIX.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 059 933 7


A kiadvány regisztrációval szabadon elérhető.

Ez a kötet kísérletes nyelvészeti tanulmányokat tartalmaz, azaz olyan kutatások eredményeit ismerteti, amelyek egy tág értelemben vett „laboratóriumban" végzett kísérletek eredményein alapulnak. A kötet koncepciója szerint mind a legmodernebb technikai eszközrendszerekkel felszerelt kísérleti laboratóriumi struktúra, mind valamilyen speciális terep (óvoda, iskola, rehabilitációs intézet), mind pedig az internet, például a Facebook is szolgálhat kísérlet lefuttatásának kereteként. A nyelvészetben alkalmazott kísérletek módszertana természetesen követi a tudományos kísérletek általános paradigmáját és megőrzi annak lényeges jegyét: hogy megismételhető, objektív legyen.

Amíg számos interdiszciplináris területen, így például a neurolingvisztikában és a pszicholingvisztikában, a tudományos kísérleteket a 19. század óta alkalmazzák, addig az olyan nyelvészeti témákban, mint a nyelvtan készítése, a nyelvleírás, viszonylag újabb fejlemény a kísérletes módszertan alkalmazása. Ezt sok minden motiválta, többek között a kurrens nyelvészeti modellek, elméletek és variánsaik versengései és ennek kapcsán olyan objektív bizonyítékok keresése, amelyek csak kísérleti helyzetekben állíthatók elő.

Kötetünk tanulmányait négy tematikus egység szerint csoportosítottuk: 1. Nyelvleírási kérdések, 2. Nyelvelsajátítás, 3. A mesterségesnyelvtan-elsajátítási paradigma alkalmazásai, 4. Nyelvi zavarok.

A szerzők között nemcsak a terület jelentős ismertségű személyiségei, hanem külföldről korábban hazatért, vagy más országokban dolgozó és az itthoniakkal szoros kapcsolatokat fenntartó, sőt Magyarországon működő külföldi kutatók is megtalálhatók, példázva a magyarországi nyelvészet nemzetközi beágyazottságát. Nyolc tanulmány esetében a szerzők mellékeltek a kísérleteik hátteréhez, például az adatbázisokhoz, vagy a keretként szolgáló kutatási projekthez és kutatócsoporthoz elvezető internetes linkeket, melyeket QR-kódok formájában adunk meg. A QR-kódok okostelefonnal azonnal aktív linkekre fordíthatók.

Hivatkozás: https://mersz.hu/altalanos-nyelveszeti-tanulmanyok-xxix//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave