Mudra István

Repülőterek tervezése és üzemeltetése


A futópálya megfordulósávja

Szerzői megjegyzés: ez a témakör az Annex 14 4. kiadása (2004) óta szerepel a nemzetközi szabályozásban, és ezért jegyzetünkben is érintjük, illetve összefoglaljuk az erről szükséges legfontosabb ismereteket, jellemzőket. Jeleznünk érdemes, hogy a „pad” szó hivatalos magyar fordítása („sáv”) nem a legszerencsésebb, hiszen valójában – amint azt később az ábrán is láthatjuk majd – egy méreteiben, formájában nem éppen a már tárgyalt futópályasávhoz vagy gurulóútsávhoz hasonló, sávszerű, inkább egy „terület”-hez, „hely”-hez hasonló felületről van szó, ezért inkább „megfordulási hely”-nek hívnánk. Ám szükségszerűen ragaszkodva a hivatalos formához, a címben is maradtunk a „sáv” szócska alkalmazása mellett. Ismereteink (és a magyar AIP-ben közzétettek) szerinti, nemzetközi, polgári használatban ma Magyarországon csupán Győr–Pér Repülőtér (LHPR) mindkét futópálya irányán, a küszöböknél van szabványos megfordulóhely (lásd a következő ábra bal oldali képet), továbbá Békéscsaba, Nyíregyháza és Szeged repülőterek némely küszöbeinél találhatók még felületek, amelyek azonban nem szabványosak, vélhetőleg inkább gurulóút-kezdemények.

Repülőterek tervezése és üzemeltetése

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 280 3

A jegyzet anyaga a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar tantervéhez igazodva, a Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszéken oktatott „Légterek, repterek” tantárgy repülőtér-tervezési és üzemeltetési kérdéseit foglalja magába, mégpedig a nemzetközi követelmények szellemében. A tantárgy e része bevezetést nyújt a polgári, nemzetközi repülőterek különböző szempontok szerinti kategorizálásához, megismertet a repülőterek légiforgalmi felületeivel, az akadálykorlátozás szigorú feltételeinek szükségességével és megoldásaival, részletesen bemutatja a repülések (a le- és felszállások) biztonságos végrehajtásához nélkülözhetetlen légiforgalmi földi fénytechnikai rendszereket, az alkalmazott földi látjeleket, jelöléseket, jelzéseket, látásos segédeszközöket, és nem utolsósorban az azokkal a repülőtéri szolgálatokkal szemben támasztott lényeges követelményeket, amelyeket egy repülőtéren – ismét csak a repülésbiztonság szavatolása érdekében – biztosítani kell. A jegyzet mindezt szakmai szempontból messzemenő pontossággal, ugyanakkor olvasmányos, sok szemléltető ábrával, táblázattal, magyarázattal kiegészített formában adja át a Hallgatóknak azzal a céllal, hogy a légiközlekedési iparág e komplex szegmensét megismerhessék, és később, már közlekedésmérnökként kellő alázattal szolgálhassák a légiközlekedést.

Hivatkozás: https://mersz.hu/mudra-repuloterek-tervezese-es-uzemeltetese//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave