Beneda Károly Tamás

Repülőgép-hajtóművek szerkezete


Kúpos forma

Az egyenes alkotójú kúp alkalmazása szintén lehetséges, de itt lényegében fordított a helyzet, mint az elliptikus alaknál, vagyis nagyobb az alak- és súrlódási ellenállás, viszont a hegyes csúcs mellett nem fékeződik le számottevően az áramlás, így a jéglerakódás esélye is mérsékeltebb. Kedvezőtlen viszont az a jelleg, hogy a kúp lényegében bevezeti a belső áramba a szennyeződéseket, azaz megnő a kompresszorlapátok eróziója a szilárd szemcsék miatt, valamint a folyadék- (az atmoszféra nedvességtartalma) bekerülés hatására az égéstér légviszonya megváltozik, kicsúszhat a stabil tartományból és így lángkialváshoz, légi hajtóműleálláshoz vezethet. Tipikus példa erre a CFM56-3 típusú hajtómű, amelyet eredetileg kúpos formájú orrkúppal terveztek, majd az 1990-es években több felhőáttörés közben bekövetkezett légi hajtóműleállás hatására áttervezték, és hozták létre az előző pontban mutatott elliptikus formát. Ettől függetlenül ez a forma több helyütt alkalmazásban maradt, pl. a CFM56-5A (lásd 2.32. ábra), továbbá IAE V2500 hajtóműveken.

Repülőgép-hajtóművek szerkezete

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 287 2

Ez a jegyzet anyaga a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Járműmérnöki alapképzés Repülőgép hajtóművek szerkezete c. tárgyának legfontosabb ismereteit tárja az olvasó elé. A kötet legjavát a gázturbinás sugárhajtóművek szerkezeti felépítése teszi ki; ezen belül a legfontosabb részegységek alapvető konstrukciós kérdésein túlmenően ismerteti a legfontosabb gépelemeket, úgy mint a lapátok, tárcsák felépítését, a különböző lapátbekötési megoldásokat, a labirint tömítések működését, valamint betekintést nyújt a turbinákban alkalmazott korszerű hűtési és öntési eljárásokba. Az egyes fejezetek a tárcsa- és lapátszilárdságtan klasszikus megközelítéseit is bemutatják, tekintettel arra, hogy a véges elemes módszerek jócskán túlmutatnak a tárgy keretein, továbbá fontos, hogy a hallgatók ne csak felhasználói, hanem értői legyenek a háttérben húzódó fizikai jelenségnek. Mindezeken túl alapszintű ismereteket nyújt a kisrepülőgépeken alkalmazott dugattyús belsőégésű motorok szerkezeti kialakításairól, főbb részegységeiről.

Hivatkozás: https://mersz.hu/beneda-repulogep-hajtomuvek-szerkezete//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave