Beneda Károly Tamás

Repülőgép-hajtóművek szerkezete


Állólapátozás [6]

Az állólapátok célja a közeg irányeltérítése és felgyorsítása a forgólapátozás belépéséig. Mivel kerületi sebességgel nem rendelkezik, felületein a torlóponti vagy ahhoz közeli hőmérsékletek jöhetnek létre. A kompresszorhoz képest mindig nagyobb irányeltérítést tapasztalhatunk, ez eredményezi elsősorban az egy fokozatban feldolgozott hőesés számottevően nagyobb mértékét. Mivel azonban konfúzoros lapátcsatornákról van szó, itt nem kell tartani az áramlás leválásától a felületekről. Továbbá szükséges megemlíteni, hogy a nagy hőmérsékletek miatt az égésteret közvetlenül követő fokozatokban hűtéssel kell számolnunk, amely napjainkban leggyakrabban a lapát belsejében található csatornákon keresztül valósul meg. Emiatt, és a hőmérséklet okozta lecsökkent szilárdsági jellemzők okán a lapátok keresztmetszete jóval meghaladja a kompresszorban szokásosat. Ezen túlmenően általában kisebb számú csoportokat szoktak alkotni belőlük, mint a kompresszorban, mert a nagy hőterhelések miatt itt könnyebben léphet fel tönkremenetel (pl. hővédő kerámiaréteg lepattogzása, hűtőfuratok közötti repedések, stb.). A 2.60. ábra egy tipikus turbina állólapát konstrukciót mutat be.

Repülőgép-hajtóművek szerkezete

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 287 2

Ez a jegyzet anyaga a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Járműmérnöki alapképzés Repülőgép hajtóművek szerkezete c. tárgyának legfontosabb ismereteit tárja az olvasó elé. A kötet legjavát a gázturbinás sugárhajtóművek szerkezeti felépítése teszi ki; ezen belül a legfontosabb részegységek alapvető konstrukciós kérdésein túlmenően ismerteti a legfontosabb gépelemeket, úgy mint a lapátok, tárcsák felépítését, a különböző lapátbekötési megoldásokat, a labirint tömítések működését, valamint betekintést nyújt a turbinákban alkalmazott korszerű hűtési és öntési eljárásokba. Az egyes fejezetek a tárcsa- és lapátszilárdságtan klasszikus megközelítéseit is bemutatják, tekintettel arra, hogy a véges elemes módszerek jócskán túlmutatnak a tárgy keretein, továbbá fontos, hogy a hallgatók ne csak felhasználói, hanem értői legyenek a háttérben húzódó fizikai jelenségnek. Mindezeken túl alapszintű ismereteket nyújt a kisrepülőgépeken alkalmazott dugattyús belsőégésű motorok szerkezeti kialakításairól, főbb részegységeiről.

Hivatkozás: https://mersz.hu/beneda-repulogep-hajtomuvek-szerkezete//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave