Beneda Károly Tamás

Repülőgép-hajtóművek szerkezete


Tárcsák

A tárcsák esetében a fentebb említett hatások szintén érvényesülnek, és általánosságban elmondható, hogy robusztusabb tárcsákat igényelnek a turbinák, mint a kompresszorok. Ez leginkább a nagynyomású turbinákra jellemző, mert ezek tipikusan nagyobb fordulatszámmal rendelkeznek, miközben az általuk feldolgozott munkaközeg hőmérséklete pedig nagyobb. Ebből fakadóan a szilárdsági jellemzőik már elmaradnak a szobahőmérsékleten mérhetőktől, a rájuk ható terhelések azonban nagyobbak. Sugárhajtóművek kisnyomású turbináiban, valamint a tengelyteljesítményt leadó (pl. légcsavaros) gázturbinák munkaturbináiban már kisebb tárcsák jellemzőek.

Repülőgép-hajtóművek szerkezete

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 287 2

Ez a jegyzet anyaga a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Járműmérnöki alapképzés Repülőgép hajtóművek szerkezete c. tárgyának legfontosabb ismereteit tárja az olvasó elé. A kötet legjavát a gázturbinás sugárhajtóművek szerkezeti felépítése teszi ki; ezen belül a legfontosabb részegységek alapvető konstrukciós kérdésein túlmenően ismerteti a legfontosabb gépelemeket, úgy mint a lapátok, tárcsák felépítését, a különböző lapátbekötési megoldásokat, a labirint tömítések működését, valamint betekintést nyújt a turbinákban alkalmazott korszerű hűtési és öntési eljárásokba. Az egyes fejezetek a tárcsa- és lapátszilárdságtan klasszikus megközelítéseit is bemutatják, tekintettel arra, hogy a véges elemes módszerek jócskán túlmutatnak a tárgy keretein, továbbá fontos, hogy a hallgatók ne csak felhasználói, hanem értői legyenek a háttérben húzódó fizikai jelenségnek. Mindezeken túl alapszintű ismereteket nyújt a kisrepülőgépeken alkalmazott dugattyús belsőégésű motorok szerkezeti kialakításairól, főbb részegységeiről.

Hivatkozás: https://mersz.hu/beneda-repulogep-hajtomuvek-szerkezete//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave