Nagy Zoltán

Közlekedésföldrajz


A népesség nagysága, területi eloszlása

A világ népességének több mint 75%-a az északi félgömb keleti féltekéjén él. Ez a szárazföld 54,3%-át teszi ki, kb. 5 milliárd embert jelent. A kontinensek közül – mint a történelem folyamán szinte mindig – Ázsia a legnépesebb, itt él a világ összlakosságának mintegy 60%-a, közel 4,4 milliárd ember. A sorban a második helyet a dinamikus népességnövekedéssel jellemezhető Afrika foglalja el, amelynek lakossága meghaladja az 1,2 milliárd főt; ez a világ össznépességének mintegy 15%-át jelenti. A harmadik legnépesebb szárazföld – amennyiben Amerikát nem egységes kontinensként vesszük számításba – Európa, amely évszázadokon keresztül Ázsia mögött a második helyet foglalta el a rangsorban, általában 13-15, időnként azonban akár 17%-os részesedést is produkálva. Napjainkra ez az arány 11%-ra csökkent, ami mintegy 790 millió fős népességnek felel meg. A jövőben ez az arány várhatóan tovább fog csökkeni, hisz Afrika, Latin-Amerika és Ázsia egyes területei rendkívül dinamikus népességnövekedést produkálnak, ezzel szemben Európa 20 országában hosszabb-rövidebb ideje tartós népességfogyás tapasztalható. Amerika össznépessége mintegy 940-950 millió főre tehető, ebből 540 millió fő Észak-és Közép-Amerika, 400-410 millió fő pedig Dél-Amerika lakója. A legalacsonyabb lakosságszámmal Ausztrália és Óceánia rendelkezik, itt Földünk össznépességének 0,5%-a, mintegy 35 millió ember él (11. ábra).

Közlekedésföldrajz

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 304 6

A jegyzet anyaga a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar tantervéhez igazodva a logisztikai és a közlekedési mérnökképzés Közlekedésföldrajz (KOKGA630) c. tárgyának segédanyaga, elsődlegesen az előadásokhoz kapcsolódó kiegészítő információk írott gyűjteménye. Az ebben a formában tárgyalt anyag részben a középiskolai földrajzi ismeretek tömörített, ugyanakkor speciális közlekedési utalásokkal bővített változata, aminek elsődlegesen az volt a célja, hogy az ezen a téren eltérő képzettségű hallgatókat „közös alapokra” helyezze (természetföldrajzi rész). Az anyag másik része, a gazdaságföldrajzi rész (ezen belül kiemelten a társadalom-, illetve a közlekedésföldrajzi rész) a szakirányú képzettséghez szükség földrajzi ismereteket gyűjti össze strukturált formában. Itt szükséges külön kihangsúlyozni, hogy az anyagban a közlekedési vonatkozások nem úgy jelennek meg, mint más hasonló című, de nem közlekedésieknek szánt anyagokban, aminek az a magyarázata, hogy karunkon számos más közlekedési és logisztikai tárgy keretében a közlekedési rendszerek felépítéséről, működésük és működtetésük tervezési és operatív kérdéseiről már részletes információhoz jutottak, illetve jutnak. Ezért itt inkább a földrajz - természet, társadalom, gazdaság középpontú - számunkra is releváns vetületei kerülnek ismertetésre. A konkrét adatok és példák tekintetében a közlekedési rész alapvetően hazai, illetve európai léptékű, míg az általánosabb földrajzi részek globális vonatkozásúak.

Hivatkozás: https://mersz.hu/nagy-kozlekedesfoldrajz//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave