Simon Vilmos

Hajtástechnika


Váltóművek szilárdsági méretezése

A kedvezőnek talált fordulatszámábra kiválasztása után rendelkezésre állnak a fogaskerékpár-áttételek, amelyekből a legnagyobb áttételt kiválasztva, az átviendő teljesítmények és fordulatszámok ismeretében, számítható a váltómű tengelypárok fogaskerekeinek a tengelytávolsága, a fogaskerekek fogszáma és geometriai adatai, a tengelyeket és csapágyakat terhelő erők. A tengelytávolság számításakor a fogaskerekek szélességét korlátozni kell annak érdekében, hogy ne legyen túl hosszú a tengely. Csúszótömbös váltóműnél b/dw1 < 0.2, tengelykapcsolós váltóműnél b/dw1 < 0,3, ahol b a fogszélesség, dw1a gördülőkör-átmérő. A fogaskerekek szilárdsági méretezésekor figyelembe kell venni, hogy a közös fogaskerekeknél (amelyek egyszerre két fogaskerékkel kapcsolódva viszik át az egyikről a másikra a teljesítményt) a fogak nem lüktető, hanem lengő igénybevételt szenvednek, ezért a fogtőben megengedett feszültség kisebb, a lüktető szilárdság mintegy 70%-a.

Hajtástechnika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 402 9

A „Hajtástechnika” jegyzet a bolognai folyamat szellemében, a hazai, kétciklusú mérnökképzés, ezen belül elsősorban a gépész mérnök-oktatás MSc hallgatói számára készült, de reményeim szerint haszonnal forgathatják az iparban alkotó szakemberek is. A jegyzet a hajtástechnika mérnöki feladataira kíván felkészíteni. A mérnök-konstruktőr feladata, hogy megtalálja egy műszaki alkotás, egy műszaki probléma megoldását és azt a lehetőségek adott határain belül az anyag, a szerkezeti kialakítás, a technológia és a gazdaságosság szempontjából optimálja. Belátható, és ezt eddigi tanulmányaik során már megtapasztalhatták, hogy a mérnök feladata sohasem determinisztikus: sok kínálkozó lehetőség közül kell az adott körülmények között a legjobb megoldást megkeresni és megtervezni.

Hivatkozás: https://mersz.hu/simon-hajtastechnika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave