Hajótervezés 1.
A hajótípusoktól a tervparaméterekig
1.2.1. A számításokhoz szükséges kiinduló adatok
Árumennyiség, melyet éves szinten egyik kikötőből a másikba el kell juttatni | |
Legkisebb gazdaságos „adag” (partie) | |
A kikötők közötti távolságok tengeri mérföldben |
[Sm] |
Rév- és manőverezési távolságok az egyes kikötőkben |
SMi [Sm] |
A kijelölt útvonalon elvárt legkisebb sebesség csomóban |
vmin [kn] |
(hűtött áruk, szigorú menetrend, egyéb sajátosságok stb.) | |
Berakodási teljesítmény az érintett kikötőkben | Nibe [t/nap] |
Kirakodási teljesítmény az érintett kikötőkben | Niki [t/nap] |
Átlagos várakozási idők az egyes kikötőkben | |
pl.: Európa, Észak Amerika: | Tvár= 1,6 [nap/kikötő] |
Észak-Afrika, Ázsia | Tvár= 3,5 [nap/kikötő] |
Hajó névleges értéke (vagy nettó ára) |
PNi [USD] |
Értékcsökkenési leírások | pl. K1= 6 2/3% PNi |
Biztosítások | pl. K2= 1,3% PNi |
Javítási, karbantartási költségek | pl. K3= 2,25% PNi |
Személyzet költsége adókkal | pl. 30 000–80 000 [USD/év/fő] |
Átlagos kikötői illetékek | pl. Kk.=15 000 [USD/év] |
Átlagos be-/kirakodási költségek | pl. kRak.= 10 [USD/t] |
Átlagos üzemanyagköltségek | KÜzag [USD] |
Átlagos kenőanyagköltségek | Kkenő= 0,10*KÜzag [USD] |
Tartalomjegyzék
- HAJÓTERVEZÉS I.
- Impresszum
- Bevezető
- 1. Termékfejlesztési koncepció (I. tervezési fázis) Az optimális szállítási paraméterek meghatározása
- 1.1. A tervezést megelőző gazdasági döntések
- 1.2. Szállítási feladatok elemzéséhez használt jellemzők, az értékelés szempontjai
- 1.3. Optimalizálás, optimalizálási kritériumok
- 1.4. A tervezést előkészítő döntés folyamata mintapéldán bemutatva
- 1.1. A tervezést megelőző gazdasági döntések
- 2. Az ajánlati tervezés és árképzés (II. tervezési fázis) Szerződéses projekt, szerződéskötés
- 2.1. Az ajánlati tervezés célkitűzése és eredményei
- 2.2. Tervezési módszerek
- 2.3. Számítástechnikai alkalmazások a hajótervezésben
- 2.4. Deplacement egyenletek
- 2.4.1. Deplacement a legegyszerűbb közelítéssel
- 2.4.2. A deplacement egyenlet klasszikus kifejtése
- 2.4.3. Deplacement egyenlet megoldása Harvald javaslata szerint Kísérlet a további pontosításra
- 2.4.4. A klasszikus deplacement egyenlet differenciális megoldása
- 2.4.5. Harvald deplacement egyenletének differenciális megoldása
- 2.4.6. Főegységek (főcsoportok) tömegbecslése már ismert főméretekkel
- 2.4.7. A deplacement egyenlet binomiális megoldása
- 2.4.8. Építési fő, és alcsoportok, tömegszámítás véglegesítése
- 2.5. Tervezési paraméterek A hajó fő méreteinek és jellemzőinek meghatározása
- 2.5.1. Hajóhossz „L”
- 2.5.2. Szélesség „B”
- 2.5.3. Merülés „T”
- 2.5.4. Szabadoldal „DFB”
- 2.5.5. Oldalmagasság „D”
- 2.5.6. Hasábos teltség „CB” (korábban „δ”)
- 2.5.7. Főbordateltség „CM” (korábban „β”)
- 2.5.8. Hengeres teltség „Cp” ( korábban „ϕ”)
- 2.5.9. Vízvonalteltség „CW” (korábban „α”)
- 2.5.10. Főméretek ellenőrzése az iránystabilitás szempontjából
- 2.5.1. Hajóhossz „L”
- 2.1. Az ajánlati tervezés célkitűzése és eredményei
- Irodalomjegyzék
- Utószó az első kötethez
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2019
ISBN: 978 963 454 270 4
A Hajótervezés jegyzet a tárgy kis mérete miatt többkötetes. Jelen első kötet a hajótípusok rövid ismertetése után a termékfejlesztési koncepciót, valamint az ajánlati tervezés tervparaméter-meghatározásának munkafolyamatát részletezi, melyek a hajótervezés első, legalapvetőbb lépései.
Hivatkozás: https://mersz.hu/peter-hajotervezes-1//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero