Irimiás Anna, Jászberényi Melinda, Michalkó Gábor

A turisztikai termékek innovatív fejlesztése


A keresletet jellemző motivációk

A turisztikai keresletet meghatározó három fő tényező: a motiváció, a diszkrecionális jövedelem és a szabadidő. Elmondható, hogy mind a szabadidős, mind a hivatásturizmus esetében a motiváció tekinthető a fő hajtóerőnek. Abraham Maslow piramismodellje, mely az emberi szükségletek hierarchiába rendeződését ábrázolja, a turizmuselmélet egyik meghatározó alaptézise. Ennek lényege, hogy az egyes szinteken elhelyezkedő szükségletek csak akkor jelennek meg motivációs tényezőként, ha az alatta levőket kielégítették. A piramis első szintjét képezik a fiziológiai szükségletek, melyekhez sorolható a szexualitás is, tehát mint alapvető emberi szükséglet és ezáltal mint utazást generáló tényező is értelmezhető. Egyrészt a szexuális aktus megélése idegen környezetben, esetlegesen egy más kultúrából származó egyénnel, vagy az utazás mint az egyén önazonosság-keresésének segítője játszhat szerepet. Akiben tehát mindezek megtestesülnek: a turista, akinek személyiségének és viselkedésének megismerése a termékfejlesztés egyik alapkövetelménye (Székely, 2011; Michalkó, 2012).

A turisztikai termékek innovatív fejlesztése

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 408 1

Ez a kiadvány arra vállalkozik, hogy a hazai és a nemzetközi szakirodalomra, tudományos vizsgálatokra, szakértői megfigyelésekre, jó gyakorlatokra és persze a szerzők kreativitására alapozva bemutassa a turisztikai termékek palettáját. Az olvasó találkozhat tradicionálisabb termékkel (városi turizmus, bevásárlóturizmus, gasztroturizmus, konferenciaturizmus), szembesülhet úgynevezett niche (rés) termékekkel (kalandturizmus, buliturizmus, sportturizmus, hajós turizmus, szenior turizmus, tudományos turizmus), és végül, de nem utolsósorban elmélyülhet a horizontális, szinte minden terméket átható szemléletformálásban (akadálymentesítés, szexualitás, fenntarthatóság, felelősségteljesség, lassúság). A kötet tanulmányainak gondolatvilágát az innováció szükségszerűsége vezérli.

A kiadvány a turisztikai termékek ismert logikájából/modelljéből kiindulva egyrészt megtartotta annak hagyományos formáját, másrészt számtalan új, innovatív megközelítéssel is találkozhatunk, amely egyaránt igaz azok tartalmára és stílusára. Az egyes termékek/fejezetek olyan szemléletmódot közvetítenek, melyek mára nélkülözhetetlenek a turisztikai trendek kereslet-kínálat értelmezéséhez, a desztinációk termékstruktúra analíziséhez, a piacszegmentációhoz.

Prof. Dr. Aubert Antal egyetemi tanár

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-jaszberenyi-michalko-a-turisztikai-termekek-innovativ-fejlesztese//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave