Irimiás Anna, Jászberényi Melinda, Michalkó Gábor

A turisztikai termékek innovatív fejlesztése


A niche mint a versenyképes turisztikai termékfejlesztés jövője

Miközben a nemzetközi turisztikai kereslet bővülésében érdemi utánpótlást jelentő szegmensek leginkább országspecifikusak, tehát a több száz milliós, milliárdos népességszámú nemzetek életszínvonal-növekedéséhez és szabadidejének utazással való eltöltését generáló szocializációjához kötődnek, addig a hagyományos piacokon a korábban keresett turisztikai termékek mellé, merőben új és/vagy újszerű termékkel lehet a növekedést biztosítani. Egyrészt a sajátos igényekkel jelentkező, kezdetben szűkebb létszámú piaci szegmensek kereslete segíti a termékinnovációt, másrészt a versenyben helytállni és növekedni óhajtó desztinációkban megvalósuló adaptív és kreatív fejlesztések ösztönzik a kínálatbővítést. Az úgynevezett réstermékek, a piaci niche-ek elsősorban a keresleti oldalon jelentkező igények kielégítésére hivatottak, természetesen a turisztikai termékfejlődés folyamatának egy bizonyos fázisában a kínálat képes átvenni a kezdeményező szerepet (Novelli, 2005). Minderre kiváló példát szolgáltat a filmturizmus, amely kezdetben pár ezer rajongó hóbortját volt hivatott kielégíteni, mára pedig a kulturális és örökségturizmus égisze alatt jó néhány desztináció kínálatában önálló termékként jelenik meg (Irimiás, 2015). A Trónok Harca filmsorozat olyan népszerű az HBO nézői körében, hogy az egyik forgatási helyszínül szolgáló, a médiasikerre tudatosan terméket építő Dubrovnikot felkeresők már-már megbénítják az Adria-parti város turizmusát (Mitev et al., 2018).

A turisztikai termékek innovatív fejlesztése

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 408 1

Ez a kiadvány arra vállalkozik, hogy a hazai és a nemzetközi szakirodalomra, tudományos vizsgálatokra, szakértői megfigyelésekre, jó gyakorlatokra és persze a szerzők kreativitására alapozva bemutassa a turisztikai termékek palettáját. Az olvasó találkozhat tradicionálisabb termékkel (városi turizmus, bevásárlóturizmus, gasztroturizmus, konferenciaturizmus), szembesülhet úgynevezett niche (rés) termékekkel (kalandturizmus, buliturizmus, sportturizmus, hajós turizmus, szenior turizmus, tudományos turizmus), és végül, de nem utolsósorban elmélyülhet a horizontális, szinte minden terméket átható szemléletformálásban (akadálymentesítés, szexualitás, fenntarthatóság, felelősségteljesség, lassúság). A kötet tanulmányainak gondolatvilágát az innováció szükségszerűsége vezérli.

A kiadvány a turisztikai termékek ismert logikájából/modelljéből kiindulva egyrészt megtartotta annak hagyományos formáját, másrészt számtalan új, innovatív megközelítéssel is találkozhatunk, amely egyaránt igaz azok tartalmára és stílusára. Az egyes termékek/fejezetek olyan szemléletmódot közvetítenek, melyek mára nélkülözhetetlenek a turisztikai trendek kereslet-kínálat értelmezéséhez, a desztinációk termékstruktúra analíziséhez, a piacszegmentációhoz.

Prof. Dr. Aubert Antal egyetemi tanár

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-jaszberenyi-michalko-a-turisztikai-termekek-innovativ-fejlesztese//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave