Holló Dorottya

Értsünk szót!

Kultúra, kommunikáció, nyelvhasználat, nyelvtanítás

2., bővített, átdolgozott kiadás


Hogyan tanulunk kultúrát?

Saját kultúránkat az elsődleges és másodlagos szocializációs folyamatban, a családban, az iskolában és a közösségben élve tanuljuk. Ezt a folyamatot, melyben részben önkéntelenül, mintakövetéssel, részben tudatosan tanulva internalizáljuk a kultúra elemeit, enkulturációnak nevezik. Az idegen kultúra elsajátítása az akkulturáció. Ez a folyamat – bár ennek is vannak önkéntelen tanuláson alapuló elemei – főleg tudatos tanulást követel. A tudatos kultúratanulás során különösen nagy a szerepe az összehasonlításnak. Az új kultúrát a saját kultúránkhoz viszonyítjuk. Úgy tanuljuk meg, hogy egy-egy korábban jól ismert tárgy, szokás, viselkedésminta vagy más jelenség miként jelenik meg az új kultúrában, hogy saját kultúránkhoz hasonlítjuk (Damen 1987). Az összehasonlítás során értékítéletet alkotunk, vagy egyszerűen csak tudomásul vesszük a különbségeket. Az értékítélet-alkotás közben megállapítjuk, hogy náluk vagy nálunk finomabb egy étel, vonzóbb a városkép, egyszerűbb az ügyintézés, náluk vagy nálunk könnyebb szóba elegyedni egy idegennel, és a példák sora végtelen. Eközben egyaránt szerzünk pozitív és negatív tapasztalatokat, és ezektől függ, hogy az idegennyelv-tanuló, akinek ezen a folyamaton valahogyan túl kell esnie, összességében könnyűnek vagy nehéznek találja-e az akkulturációt. Az összehasonlítás során azonban nemcsak a célkultúráról tanulunk vagy szerzünk tapasztalatokat. Sok, a saját kultúránkkal vagy a globális emberi kultúrával kapcsolatos fogalom vagy értelmezés válik ilyenkor tudatossá bennünk, ezért az akkulturáció fontos lépcsőfok saját kognitív és affektív fejlődésünkben, abban, hogy megértsük és átéljük vagy átérezzük az emberi értékek, attitűdök sokféleségét.

Értsünk szót!

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 434 0

Értsünk szót egymással, értsünk szót a világgal! Idegen nyelvet beszélve az a célunk, hogy minél jobban szót értsünk másokkal, hatékonyan kommunikáljunk, de ehhez nem elég a jó nyelvtudás. A könyv a kultúra, a kulturális különbségek és az interkulturális kompetencia szerepét mutatja be az idegen nyelvi kommunikációban, az idegennyelv-tanulásban és idegennyelv-oktatásban. A fejezetek ismertetik a témájukhoz kapcsolódó elméleteket, ezeket praktikus példákkal illusztrálják és a tanításban használható gyakorlatokkal is szemléltetik a nyelv és kultúra integrált tanításának lehetőségeit. A témakörök feldolgozását, megértést ellenőrző, valamint értelmező kérdések és feladatok segítik, így a könyv tankönyvként is használható a tanárképzésben, illetve kommunikációs képzésben. Ajánljuk a kötetet gyakorló és leendő tanárok, tanárképző és kommunikációs szakemberek, és idegen nyelveket szerető, tudatos nyelvtanulók és nyelvhasználók számára.

Hivatkozás: https://mersz.hu/hollo-ertsunk-szot//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave