Holló Dorottya

Értsünk szót!

Kultúra, kommunikáció, nyelvhasználat, nyelvtanítás

2., bővített, átdolgozott kiadás


Az akkulturáció és a saját kultúra

Az idegen kultúra elsajátítása kapcsán Kramsch (2001) arra hívja fel a figyelmet, hogy ha a nyelvtanuló már érti, hogy a sikeres idegennyelv-használathoz meg kell tanulnia a célkultúrát is, problémát jelenthet számára a saját kultúrájának, saját „hangjának” megőrzése az idegen nyelven. Komoly kommunikációs zavar keletkezhet, ha a nyelvhasználó nem akar, vagy nem tud azonosulni a célnyelvi kultúrával, és ezért szóbeli és írásbeli produkciója nem érthető a célnyelvi környezetben vagy a célnyelvet használók körében. A nyelvet nem lehet jól használni, ha csak a nyelvtani szabályokat tartjuk be és jól választjuk meg a szókincset. A jó nyelvhasználathoz a nyelvi elemeket a szituációnak megfelelően kell használni, vagyis ismerni kell a nyelvhasználathoz kötődő konvenciókat, és a nyelvhasználók közösségének elvárásait, vagyis a nyelv kulturális kötődéseit. Kramsch szerint a nyelv egyszerre kultúra és „hang”, azaz az egyén személyes megnyilvánulása. Ezért a célnyelvet kultúraként kell tanítani, mégpedig úgy, hogy minél több stilisztikai eszközt adjunk a nyelvtanulóknak ahhoz, hogy tudatosan választhassák meg, hogyan fejezik ki magukat. Ehhez a szövegkezeléssel kapcsolatos tudnivalókat kell ismerniük, mint például a koherencia, a kohézió, a műfaji és regiszterbeli sajátosságok, vagy a pragmatikai és szociolingvisztikai ismeretek (6 – 8 fejezetek)

Értsünk szót!

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 434 0

Értsünk szót egymással, értsünk szót a világgal! Idegen nyelvet beszélve az a célunk, hogy minél jobban szót értsünk másokkal, hatékonyan kommunikáljunk, de ehhez nem elég a jó nyelvtudás. A könyv a kultúra, a kulturális különbségek és az interkulturális kompetencia szerepét mutatja be az idegen nyelvi kommunikációban, az idegennyelv-tanulásban és idegennyelv-oktatásban. A fejezetek ismertetik a témájukhoz kapcsolódó elméleteket, ezeket praktikus példákkal illusztrálják és a tanításban használható gyakorlatokkal is szemléltetik a nyelv és kultúra integrált tanításának lehetőségeit. A témakörök feldolgozását, megértést ellenőrző, valamint értelmező kérdések és feladatok segítik, így a könyv tankönyvként is használható a tanárképzésben, illetve kommunikációs képzésben. Ajánljuk a kötetet gyakorló és leendő tanárok, tanárképző és kommunikációs szakemberek, és idegen nyelveket szerető, tudatos nyelvtanulók és nyelvhasználók számára.

Hivatkozás: https://mersz.hu/hollo-ertsunk-szot//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave