Holló Dorottya

Értsünk szót!

Kultúra, kommunikáció, nyelvhasználat, nyelvtanítás

2., bővített, átdolgozott kiadás


Önfejlesztés

Ahogy Medgyes (2017) is számtalan ötletet ad arra, hogy a nem anyanyelvi tanárok miként fejleszthetik és gyakorolhatják nyelvtudásukat, az önképzés a kulturális és interkulturális kompetenciánk tökéletesítése során is nyitva áll előttünk. Erre láthatunk példákat a 23. ábrán. Ezek a gyakorlatok így egy listában talán ijesztően soknak tűnnek, de a legtöbb nem tart sokáig, és mindennapi tevékenységeink közben is elvégezhető. Az utazás, sorban állás és egyéb elvesztegetettnek tűnő idő is hasznossá tehető e feladatok egy részével. Tűnődésre alkalmat adó jelenetek mindennapi életünk során is előfordulnak. Az sem feltétlenül szükséges, hogy az elemzendő helyzetek célnyelvi vagy célkultúrabeli környezetből származzanak, hiszen számos kulturális vonás nem kötődik a nemzeti kultúrákhoz. Gondolkodhatunk magyarul is, de ha a célnyelven tesszük, akkor ez nyelvgyakorlatnak is kitűnő alkalom, különösen, ha a tanításon kívül nem gyakran adódik alkalmunk használni a célnyelvet. Tűzzünk ki megvalósítható célokat magunk elé. Minden nap végezzünk el egy gyakorlatot, és minden héten tanuljunk valamit a célkultúráról. Sok kicsi sokra megy: a rendszeres önképzés életünk részévé – méghozzá élvezetes részévé – válik, és közben megszokjuk, hogy az élet kulturális aspektusait tudatosan szemléljük.

Értsünk szót!

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 434 0

Értsünk szót egymással, értsünk szót a világgal! Idegen nyelvet beszélve az a célunk, hogy minél jobban szót értsünk másokkal, hatékonyan kommunikáljunk, de ehhez nem elég a jó nyelvtudás. A könyv a kultúra, a kulturális különbségek és az interkulturális kompetencia szerepét mutatja be az idegen nyelvi kommunikációban, az idegennyelv-tanulásban és idegennyelv-oktatásban. A fejezetek ismertetik a témájukhoz kapcsolódó elméleteket, ezeket praktikus példákkal illusztrálják és a tanításban használható gyakorlatokkal is szemléltetik a nyelv és kultúra integrált tanításának lehetőségeit. A témakörök feldolgozását, megértést ellenőrző, valamint értelmező kérdések és feladatok segítik, így a könyv tankönyvként is használható a tanárképzésben, illetve kommunikációs képzésben. Ajánljuk a kötetet gyakorló és leendő tanárok, tanárképző és kommunikációs szakemberek, és idegen nyelveket szerető, tudatos nyelvtanulók és nyelvhasználók számára.

Hivatkozás: https://mersz.hu/hollo-ertsunk-szot//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave