Holló Dorottya

Értsünk szót!

Kultúra, kommunikáció, nyelvhasználat, nyelvtanítás

2., bővített, átdolgozott kiadás


A kommunikáció folyamata

A kommunikációban használt jelek részletezése után térjünk vissza a kommunikációs folyamatra. A lundbergi és gerbneri elgondolás kulcsfogalmai Jakobson (1960/1969: 216) immár klasszikussá vált kommunikációs modelljében (7. ábra) is megjelennek. E modell szerint a kommunikációban részt vevő partnerek a feladó és a címzett, akiket az adó és vevő termiusokkal is szoktak illetni. A közöttük lévő kapcsolat az üzenet, ami az üzenet adójának gondolatát, szándékát közvetíti. Az üzenetet a kód, azaz a nyelv segítségével továbbítjuk, és ezt a kódot kell az üzenet vevőjének – a címzettnek – dekódolnia, megértenie. A kód azonban nemcsak nyelvi, hanem nem nyelvi formát is ölthet: Nemcsak a nyelv segítségével, hanem például gesztusokban megnyilvánuló jeleket, üzeneteket is közvetítünk. Az üzenetet többféle kontaktuson, azaz csatornán keresztül közvetíthetjük, vagyis kommunikálhatunk írásban vagy szóban, személyesen vagy a távolból. Szintén a kommunikációs csatorna fontos jellemzője, hogy formális vagy informális kommunikációs formáról van-e szó. A teljes kommunikációs folyamatot irányító tényező a kontextus. A kontextus az üzenetet körbevevő információk halmaza: az idő, a hely, az előzmények és a körülmények által meghatározott környezet és helyzet, amelyben a kommunikáció végbemegy. A kontextus határozza meg, milyen kapcsolatban van az üzenet adója az üzenet vevőjével, azt, hogy mi az üzenet, milyen csatornán és milyen kóddal zajlik le a kommunikáció. A folyamatban részt vevő minden elem alapvetően befolyásolja az összes többi elemet.

Értsünk szót!

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 434 0

Értsünk szót egymással, értsünk szót a világgal! Idegen nyelvet beszélve az a célunk, hogy minél jobban szót értsünk másokkal, hatékonyan kommunikáljunk, de ehhez nem elég a jó nyelvtudás. A könyv a kultúra, a kulturális különbségek és az interkulturális kompetencia szerepét mutatja be az idegen nyelvi kommunikációban, az idegennyelv-tanulásban és idegennyelv-oktatásban. A fejezetek ismertetik a témájukhoz kapcsolódó elméleteket, ezeket praktikus példákkal illusztrálják és a tanításban használható gyakorlatokkal is szemléltetik a nyelv és kultúra integrált tanításának lehetőségeit. A témakörök feldolgozását, megértést ellenőrző, valamint értelmező kérdések és feladatok segítik, így a könyv tankönyvként is használható a tanárképzésben, illetve kommunikációs képzésben. Ajánljuk a kötetet gyakorló és leendő tanárok, tanárképző és kommunikációs szakemberek, és idegen nyelveket szerető, tudatos nyelvtanulók és nyelvhasználók számára.

Hivatkozás: https://mersz.hu/hollo-ertsunk-szot//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave