Értsünk szót!
Kultúra, kommunikáció, nyelvhasználat, nyelvtanítás
2., bővített, átdolgozott kiadás
Kérdések, feladatok
- A fejezet elején felsoroltunk néhány mondatot és kifejezést, amelynek kontextusa több nyelvi közegre vonatkozóan is nagy biztonsággal kitalálható, és egy kivételt is bemutattunk. Tud-e olyan kifejezést, amelynek a használata a magyarban és az ön által tanított vagy ismert nyelvben eltérő?
- Keressen az ön által tanított vagy ismert nyelven olyan szöveget vagy szövegeket, amelyekkel különféle nyelvi változatokat be lehet mutatni! Lefordíthatók az egyes jelenségek magyarra?
- Mi a szerepe a csendnek az ön által tanított vagy ismert nyelvben? Hogyan változik ez a szerep különféle interakciókban, mint fecsegés, baráti beszélgetés, üzleti tárgyalás, szakmai megbeszélés stb.?
- Milyen különleges jellemzői vannak a beszélt és írott szövegeknek az ön által tanított vagy ismert nyelvben? Gondoljon különféle műfajokra!
- Mondjon néhány olyan társalgási stratégiát, amely jellemző az ön által tanított vagy ismert nyelvben! Ezek a nyelv mely változatában fordulnak elő gyakran?
- Hasonlítsa össze röviden az ön által tanított vagy ismert nyelv standard változatát és egyik dialektusát vagy szociolektusát!
- Hozzon példát az udvarias kéréstől a felszólításig terjedő stilisztikai árnyalatokra az ön által tanított vagy ismert nyelvben, és jelölje meg, hogy ezek mely nyelvi változatokra jellemzők!
Tartalomjegyzék
- ÉRTSÜNK SZÓT! Kultúra, kommunikáció, nyelvhasználat, nyelvtanítás
- Impresszum
- Bevezető
- 1. Kultúra, kulturális tudatosság és interkulturális készségek
- 2. Hogyan látjuk a kultúrát? – A kultúra megjelenési formái
- 3. Kultúra és kommunikáció
- 4. A kultúra dimenziói
- 4.1. Az egyén és a többi ember viszonya
- 4.1.1. Kis és nagy hatalmi távolságú kultúrák (Hofstede 1994)
- 4.1.2. Individualista és kollektivista kultúrák (Hofstede 1994)
- 4.1.3. Maszkulin és feminin kultúrák (Hofstede 1994)
- 4.1.4. Specifikus és diffúz kultúrák (fókuszált és szerteágazó) (Trompenaars 1995)
- 4.1.5. Teljesítményorientált és tekintélyorientált kultúrák (Trompenaars 1995)
- 4.1.1. Kis és nagy hatalmi távolságú kultúrák (Hofstede 1994)
- 4.2. A hozzáállás és a körülmények szerepe
- 4.2.1. Univerzális és partikuláris kultúrák (általános és egyéni elbírálású) (Trompenaars 1995)
- 4.2.2. Kötött és laza kultúrák (Triandis 1994, 2004)
- 4.2.3. Bizonytalanságot jobban tűrő és bizonytalanságot kevésbé tűrő kultúrák (Hofstede 1994)
- 4.2.4. Hosszú távra tervező és rövid távra tervező kultúrák (Hofstede – Hofstede – Minkov 2010)
- 4.2.5. Semleges és érzelmi beállítottságú kultúrák (Trompenaars 1995)
- 4.2.6. Engedékeny és korlátozó kultúrák (Hofstede – Hofstede – Minkov 2010)
- 4.2.7. Proxemika: Tér- és távolságkezelés (Hall 1966/1980)
- 4.2.8. Belső indíttatású és külső indíttatású kultúrák (Trompenaars 1995)
- 4.2.1. Univerzális és partikuláris kultúrák (általános és egyéni elbírálású) (Trompenaars 1995)
- 4.3. Az idő szerepe
- 4.4. A kommunikáció szerepe
- Kérdések, feladatok
- 4.1. Az egyén és a többi ember viszonya
- 5. Sztereotípia, előítélet, alkalmazkodás
- 6. Idegen nyelv, idegen kultúra, közös kommunikáció 1. – szociolingvisztika
- 7. Idegen nyelv, idegen kultúra, közös kommunikáció 2. – pragmatika
- 8. Idegen nyelv, idegen kultúra, közös kommunikáció 3. – kontrasztív retorika
- 9. Nonverbális kommunikáció
- 10. Interkulturális kommunikáció
- 11. Hogyan tanulunk kultúrát?
- 12. Kulturális készségek és attitűdök
- 13. Az integrált nyelv- és kultúratanítás tervezése
- 14. Tananyagok, feladatok
- 15. Tanári szerepek
- 16. A kulturális tudás értékelése
- Irodalomjegyzék
- Gyakorlatok - Letölthető melléklet
- Függelék
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2019
ISBN: 978 963 454 434 0
Értsünk szót egymással, értsünk szót a világgal! Idegen nyelvet beszélve az a célunk, hogy minél jobban szót értsünk másokkal, hatékonyan kommunikáljunk, de ehhez nem elég a jó nyelvtudás. A könyv a kultúra, a kulturális különbségek és az interkulturális kompetencia szerepét mutatja be az idegen nyelvi kommunikációban, az idegennyelv-tanulásban és idegennyelv-oktatásban. A fejezetek ismertetik a témájukhoz kapcsolódó elméleteket, ezeket praktikus példákkal illusztrálják és a tanításban használható gyakorlatokkal is szemléltetik a nyelv és kultúra integrált tanításának lehetőségeit. A témakörök feldolgozását, megértést ellenőrző, valamint értelmező kérdések és feladatok segítik, így a könyv tankönyvként is használható a tanárképzésben, illetve kommunikációs képzésben. Ajánljuk a kötetet gyakorló és leendő tanárok, tanárképző és kommunikációs szakemberek, és idegen nyelveket szerető, tudatos nyelvtanulók és nyelvhasználók számára.
Hivatkozás: https://mersz.hu/hollo-ertsunk-szot//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero